Ondanks zijn minimalistische karakter voldoet de Indiase volksauto bijna aan de eisen. Het voornaamste probleem is het ontbreken van informatie over de sterkte en de bevestigingspunten van de veiligheidsgordels. Reminrichting, stuurinrichting, hang & sluitwerk en de brandstoftank zijn allemaal in orde. Dat wil nog niet zeggen dat de Tata Nano daarmee kan rekenen op een typegoedkeuring. De Nano is namelijk gekeurd op basis van de keuringseisen voor individuele toelating.
Enkele andere zaken die in deze auto nog niet in orde zijn: het ontbreken van een mistachterlicht, naar links schijnende lampen en het ontbreken van een spiegel aan de linkerzijde. De laatste twee manco’s worden verklaard uit het feit dat de auto rechts gestuurd is. Blij dat ik Rij laat weten dat de mancolijst hen is meegevallen en concludeert dat de Tata technisch een prima auto is. Eerder was al gebleken dat een crashtest volgens Europese normen niet het Waterloo hoeft te vormen voor de Nano.
De stichting hoopt binnen 4 weken de auto opnieuw aan te kunnen bieden bij de RDW voor een definitieve goedkeuring en kentekenaanvraag. Dan is Blij dat ik Rij spekkoper, want het Indiase budgetbakkie kost omgerekend (exclusief BPM) slechts 1.800 euro. Of de Tata ook echt zuinig is (start/stop techniek ontbreekt ….) en het goed doet qua CO2-uitstoot is echter nog maar de vraag, maar daar krijgen we wellicht snel antwoord op.