De benzinemotoren zijn al bekend uit de S-klasse. Hiermee hebben alle benzinevarianten voor de E-klasse directe inspuiting. Dit zorgt in combinatie met de startstopfuntie en de verbeterde zeventraps automaat (7G-Tronic Plus) voor een verlaging van het brandstofverbruik tot twintig procent.
De vernieuwde automaat is (voorlopig) alleen beschikbaar voor de E-klasse en standaard in combinatie met de E250, E 350 en E 500. Hij is verder als optie leverbaar op de andere motorvarianten, inclusief de diesels. De 7G-Tronic Plus draagt op zich met zeven procent bij aan een lager verbruik. Dit dankzij een nieuwe koppelomvormer met gereduceerde slip, een eco-schakelprogramma, een externe oliepomp die de druk in de bak handhaaft gedurende de automatische stops en bij het aanslaan van de motor onmiddellijke reactie van de transmissie waarborgt. Ook heeft Mercedes transmissieolie laten ontwikkelen met een lagere viscositeit voor een betere werking van de bak na de koude start. De transmissie is ook beschikbaar voor de viercilinder diesels en levert ook daar een bijdrage aan het verbeterde verbruik.  De E-klasse kreeg een aerodynamische verbetering in de vorm van een automatisch geregelde louver voor de ventilator die de luchtstroom in het motorcompartiment regelt. Nieuw is verder elektrische stuurbekrachtiging  op alle versies van de E-klasse.
Prijzen worden op 1 juni bekendgemaakt maar woordvoerder Peschar van Mercedes-Benz Nederland verwacht geen belangrijke wijzigingen.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding