De voorbereidingen voor de bouw zijn ruim vier jaar geleden begonnen en de ontwikkeling heeft 28 maanden in beslag genomen. De stap is in lijn met de mechanische strategie voor motoren: waarbij het behalve om gebruiksgemak en kwaliteit vooral gaat om verbruik en lage emissies. Op dat gebied wil Renault immers marktleider worden in Europa. De Fransen zeggen aardig op weg te zijn want het gemiddelde van de Europese autoindustrie (ACEA) lag in 2010 op 140 g/km, terwijl Renault 135,9 gram haalde. De Europese doelstelling is om in 2020 uit te komen op 95 g/km.  Renault wil al in 2016 op 100 gram/km zitten Dat moet dan haalbaar zijn met behulp van de elektrische ZE-modellen zoals de Fluence.

De nieuwe 1.6 dCi  valt met een CO2-uitstoot van 115g/km in de bijtellingscategorie twintig procent. Dit is bereikt door de combinatie met een startstopsysteem en uitlaatgasregeneratie onder lage druk (EGR). Met dat laatste is Renault de eerste fabrikant die deze technologie in Europa introduceert. Andere innovatieve technologie zoals een oliepomp met variabele cilinderinhoud (afhankelijk van de belasting van de motor)variabele ‘swirl’ technologie (de werveling boven de cilinder), thermisch management en aan multi-injectiesysteem voor de optimalisering van de regeneratie via het roetfilter leveren eveneens een belangrijke bijdrage. Voor deze motor, waarvoor 265 nieuwe onderdelen zijn gebruikt,  zijn vijftien octrooien aangevraagd

De  dCi 130 heeft een vermogen van 96 kW/130 pk en een maximum koppel van 320 Nm vanaf 1750 tpm. In zowel de Scénic als de 7-persoons Grand Scénic verstookt de viercilinder common-rail diesel 4,5 L/100 km. De Scénic dCi 130 kost 30.990 euro. De Grand Scenic kost 1000 euro meer. De motor kan in de toekomst worden gecombineerd met de EDC transmissie met dubbele koppeling.

Renault stelt dat de bedrijfskosten met deze motor twintig tot dertig procent lager zijn dan met de huidige 1.9 dCi. Hij komt in 2012 eveneens beschikbaar voor de Nissan Qashqai en naar alle waarschijnlijkheid kort daarna ook in de Laguna, al is dit nog niet officieel bevestigd. Omdat Mercedes en Renault-Nissan een samenwerkingverband hebben zou deze motor trouwens ook weleens in de nieuwe A-klasse kunnen komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding