In 2009 presenteerde Mini op de IAA een concept voor een coupé. De positieve reacties bevestigden de strategie om met een vijfde Mini-model te komen en kort na de show werd besloten de Coupé op de markt te brengen. De nieuwste Mini is inmiddels zo goed als klaar voor het werelddebuut in Frankfurt in september. Hij kon in zo’n korte tijd worden ontwikkeld omdat hij wordt gebouwd op hetzelfde – verstevigde – platform als de cabriolet en er verder geen grote investering mee is gemoeid omdat de carrosserie tot de (denkbeeldige) C-stijl hetzelfde is als van de hatchback.

De uitbreiding van de modellenlijn is van levensbelang voor het merk, dat door de BMW Group in 2001 nieuw leven is ingeblazen. Sinds de komst van de nieuwe Mini hatchback volgden de Clubman, Cabrio en Countryman. Die laatste blijkt echt een gouden greep, want klanten zaten kennelijk te wachten op een echt vierpersoons model. Aanvankelijk was de mix 60 procent Hatchback, 20 procent Clubman en 20 procent Cabrio, maar verwacht wordt dat eind 2010 eenderde van alle verkochte Mini’s een Countryman zal zijn. Mini verkocht in 2010 overigens vijf procent meer dan in 2007, het laatste volle jaar vóór de crisis.

Sinds de herstart van het merk zijn wereldwijd 1,92 miljoen exemplaren verkocht. In 2010 verlieten in ons land rond 3,2 duizend exemplaren de showrooms. Amerika is nog steeds de grootste markt, maar wordt op de voet gevolgd door het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar behaalde de Mini Cooper Cabrio de eerste plaats voor de beste restwaarde na drie jaar (70 procent) bij het grootste Duitse autoblad AutoBild, terwijl het jaar daarvoor de Mini Hatchback op de tweede plaats eindigde met 68 procent.

Tijdens een eerste kennismaking met de eerste tweezitter op de Wachauring in Oostenrijk werd duidelijk dat Mini zich met de sportief ogende coupé vooral richt op mannelijke klanten. Dat neemt niet weg dat hij met een grote bagageruimte (inhoud 280 l), een achterklep die hoog open gaat en een ‘skiluik van 20 x 30 centimeter ook nog praktisch is, wat ongetwijfeld ook dames zal aanspreken. Bij gebruikmaking van de doorlaadmogelijkheid kan een snowboard van maximaal 1,70 m lengte worden meegenomen. De Coupé heeft dezelfde wielbasis als de hatchback, maar is 5 mm langer en 29 mm lager. Ondanks dat na het bekendmaken van de productieplannen werd gezegd dat zou worden gestreefd naar een 50 kilogram lager gewicht dan de hatchback, is de Coupé toch 25 kg zwaarder uitgevallen. Dat komt door de verstevigingen van de bodemplaat zoals gebruikt voor de cabrio en door het gebruik van een beweegbare achterspoiler, die inclusief elektromotoren al zeven kilo in de schaal legt.

De prijzen van de Coupé, die volgend jaar ook nog gezelschap zal krijgen van de Roadster, worden nog deze maand bekendgemaakt.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding