De komst van de Q5 hybrid quattro zou je kunnen beschouwen als het vervolg op Audi’s hybridetechnologie uit de jaren negentig, toen het merk de Duo III introduceerde. Deze A4 was de eerste in Europa gebouwde hybride, maar vanwege de hoge prijs was er geen vraag en bleef de productie steken bij nog geen zeventig exemplaren. De Q5 hybrid quattro is net als andere moderne hybride modellen uitgerust met een lithium-ion accupakket. Bij de ontwikkeling van de Q5 is geen rekening gehouden met een eventuele hybride aandrijflijn, maar volgens Audi is het met de veilige plaatsing, onder de bodem van de bagageruimte in een apart frame, dik in orde. Bij diverse crash tests van achteren, die volgens de EuroNcap met 60 km/u en in Amerika met 80 km/u zijn uitgevoerd, blijft het accupakket in tact. Het 39 kW accupakket wordt geleverd door Sanyo. Met de Q5 kan tot zelfs 100 km/u in de ev-mode worden gereden, maar de actieradius bedraagt dan – mits onder optimale omstandigheden – maar één kilometer. Bij 60 km/u is het drie kilometer. Die optimale omstandigheden houden onder meer in dat de airco niet wordt gebruikt en dat de weg volledig horizontaal loopt en uiteraard de accu maximaal is opgeladen. (Tijdens een testrit in het heuvelachtige gebied van Mallorca bleek het onmogelijk om 100 km/u in ev-mode te halen, maar hebben we wel kort 60 km/u elektrisch gereden).

Audi-ingenieur Krondichler geeft toe dat de quattro-aandrijving extra energie vraagt. Met de voorwielaangedreven A6 hybride, die over ongeveer drie maanden wordt verwacht, zal het energieverlies aanzienlijk minder zijn. "Je moet als merk ergens beginnen en voor ons betekende dat zo’n drie jaar geleden, juist vóór de crisis toesloeg, de Q5."

Hij verwacht dat de eerste Audi plug-in hybride binnen twee tot drie jaar op de markt zal zijn. "Die is dan vanaf de basis speciaal voor zo’n aandrijflijn ontwikkeld", weet Krondichler.

Met de hybride aandrijflijn is het verbruik van de Q5 quattro 6,9 L/100 km, wat een besparing betekent van 0,5 liter per 100 km ten opzichte van het vergelijkbare 2.0 TFSI model, ondanks het extra gewicht van 130 kilo. De CO2-emissie komt uit op 159 g/km, goed voor een A-label. De hybride  Q5 is uitgerust met een achttraps tiptronic transmissie met startstopsysteem, waarin de koppelomvormer is vervangen door de  elektromotor van de hybridemodule.

De nieuwe variant komt in het najaar op de markt en kan vanaf nu worden besteld voor de prijs vanaf  dik 65 duizend euro. Hij krijgt een uitgebreide standaarduitrusting met onder meer een display dat de actuele aandrijfvorm zichtbaar maakt, een power-meter die de vermogensafgifte laat zien, terwijl bovendien de laadtoestand van de accu zichtbaar is.