Thomas Merker, chief engineer van de M-, R- en GL-klasse: "We dachten dat de omstandigheden het einde zouden betekenen van suv’s en we waren net volop bezig met de ontwikkeling van de derde generatie van de ML." Mercedes zette toch door en al snel bleken juist de grote suv’s in Amerika onverminderd populair. Dat is nog steeds het geval, want de fabriek in het Amerikaanse Tuscaloosa draait volgens Merker nog steeds de maximale productie van de huidige M-klasse: "De productie moet binnenkort wel stoppen, want we moeten de fabriek deze zomer klaar gaan maken voor de bouw van de nieuwe generatie."

Onlangs onthulden de Duitsers de nieuwe M-klasse, die op 17 november bij de dealers zal arriveren. Aldo van Troost, life cycle manager van Mercedes-Benz Nederland, zei dat het de verwachting is om in de resterende anderhalve maand van 2011 toch nog 150 exemplaren op kenteken te kunnen zetten. Om dat te bereiken zal de importeur waarschijnlijk in juli een ‘sneak preview’ organiseren voor potentiële klanten, waarna er ook voor de dealers nog genoeg tijd is om de nieuwe auto aan hun klanten te laten zien.
Van Troost verwacht in een vol jaar tussen drie- en vierhonderd exemplaren te kunnen verkopen. "Het merendeel van de bestellingen zal waarschijnlijk voor de ML 350 BlueTec zijn. Maar ook van de nieuwe 2,5 liter variant verwachten we veel." (HHR)