Daarvoor is geen ontwikkelingsproject binnen de samenwerking, aldus een insider in een bericht in Automobilwoche. De autofabrikanten hebben in april vorig jaar onder meer afgesproken de volgende generaties van de Smart Fortwo en de Renault Twingo gezamenlijk te ontwikkelen. Daarbij zou het achterwielaangedreven concept van Smart voor het eerst de basis voor een tweezits en een vierzits variant zijn. Daarmee leek duidelijk te zijn dat Smart zijn gamma uitbreidt met een kleine vierzitsauto en Renault zijn gamma met een tweezits stadsauto.

De marktintroductie van de eerste gezamenlijke modellen is gepland voor 2013 maar ogenschijnlijk hebben Daimler en Renault-Nissan in eerste instantie zo’n samenwerking weliswaar overwogen maar uiteindelijk toch afgewezen. Voor Daimler is de Smart Fortwo een belangrijk toekomstmodel, omdat door de wereldwijd toenemende urbanisatie de vraag naar het stadsautootje zou kunnen toenemen.

De samenwerking met de Fortwo is dus van tafel, maar er komt wel meer uitgebreide samenwerking op gebied van motoren en versnellingsbakken. Renault-Nissan zou de nieuwe viercilinder benzinemotor met directe inspuiting en turbo-oplading van Mercedes gaan gebruiken, net als de dubbelekoppelingtransmissie. De componenten voor de powertrain zouden vooral bij Infiniti terecht moeten komen en bij de duurdere Renault-modellen. Mercedes brengt de dubbelekoppelingtransmissie voor het eerst in de nieuwe B-Klasse die in november op de markt komt. Daimler zou op zijn beurt drie- en viercilinder benzinemotoren en diesels bij Renault laten bouwen.