Nieuwe Porsche 911 vanaf 113 mille (fotogalerij)

De foto’s waren al uitgelekt, maar nu komt Porsche zelf met informatie over de nieuwe generatie 911. De wereldpremière van het model vindt plaats op de IAA van Frankfurt, van 15 t/m 25 september. De nieuwe 911 is per direct bestelbaar en vanaf 3 december staat hij bij de dealers.

De nieuwe Porsche 911 heeft een met 100 millimeter verlengde wielbasis, wielen met een diameter tot maar liefst 20 inch en een lagere carrosserie dan voorheen. Aan de voorzijde vallen de kenmerkende, brede wielkasten op. Ze benadrukken de grotere spoorbreedte vóór, waardoor de 911 nog steviger op het asfalt lijkt te staan. De nieuw ontworpen zijspiegels zijn gemonteerd op de bovenrand van de deur en niet zoals voorheen in de ‘spiegel driehoek’. Dit levert niet alleen aërodynamisch voordeel op, maar benadrukt tevens het nieuwe ontwerp en de breedte van het model.

De compleet nieuwe, lichtgewicht carrosserie is vervaardigd van aluminium/staalcomposiet. Dat zorgt voor een groot deel van de gewichtsbesparing van 45 kilogram. De carrosserie is ook een stuk stijver dan die van het voorgaande model. Door aërodynamische verbeteringen (waaronder een bredere, uitschuifbare achterspoiler) is de neerwaartse druk verhoogd terwijl tegelijkertijd de luchtweerstand (Cw-waarde) laag is gebleven. Het interieur is geïnspireerd door de cockpit van de Panamera. Dankzij de hoog oplopende middenconsole met de zeer dicht bij het stuur gemonteerde versnellingspook voelt de bestuurder zich nog meer één geheel met de auto. Ook hier zijn klassieke Porsche elementen te vinden: het instrumentarium met vijf ronde tellers (waarvan één een multifunctioneel scherm van hoge resolutie is), de centraal geplaatste toerenteller en het links van het stuur geplaatste contactslot.

De nieuwe 911 Carrera en Carrera S leggen de lat op het gebied van prestaties en efficiency weet wat hoger. Alle typen hebben een verbruik ruim onder de 10 liter/100 km. Het brandstofverbruik en de uitstoot zijn tot wel 16 procent lager dan de oude/huidige 911 generatie. Dit komt onder meer door de toepassing van een start/stop systeem, thermisch management, een verbeterd elektronisch systeem, ’s werelds eerste handgeschakelde versnellingsbak met 7 versnellingen en de PDK transmissie (Porsche Doppelkupplungsgetriebe). De nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging draagt ook bij aan het verminderen van het brandstofverbruik en de uitstoot.

De 911 Carrera verbruikt met de vernieuwde 3,4 liter boxermotor van 350 pk slechts 8,2 liter/100 km. Dat is 1,6 liter minder dan zijn voorganger. Met een CO2 -uitstoot van 194 gram/km is het bovendien de eerste 911 die onder de grens van 200 gram/km duikt. Ook de Carrera S, die over een 400 pk sterke 3,8 liter boxermotor beschikt, is flink zuiniger en schoner. Ondanks het met 15 pk gestegen vermogen is zijn brandstofverbruik met 14 procent oftewel 1,5 liter/100 km gereduceerd tot 8,7 liter. De CO2-uitstoot bedraagt 205 gram/km. De motoren bieden bovendien betere prestaties. De Carrera S met PDK accelereert naar 100 km/u in slechts 4,3 seconden. Na het indrukken van de Sport Plus knop die hoort bij het optionele Sport Chrono pakket kan dat zelfs in 4,1 seconden. De Carrera met PDK noteert hiervoor respectievelijk 4,6 en 4,4 seconden.

De nieuwe Porsche 911 biedt niet alleen in rechte lijn nog betere prestaties, maar kan ook in bochten nog beter uit de voeten. De betere wegligging is niet alleen te danken aan de langere wielbasis, maar ook aan de grotere spoorbreedte voor, de nieuw ontwikkelde achteras en de nieuwe elektro-mechanische stuurbekrachtiging. Afhankelijk van de uitvoering zijn nog andere actieve rij systemen standaard of optioneel beschikbaar. Alle vergroten ze de rij dynamiek nog verder, zo claimt de fabrikant. Dat geldt in het bijzonder voor Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), het actieve stabilisatiesysteem tegen rollen om de lengteas. Het is voor het eerst leverbaar op de 911 Carrera S. Dit systeem zorgt ervoor dat de carrosserie in bochten minder overhelt, waardoor de banden altijd in optimale positie op het wegdek staan voor maximale grip. Hierdoor kan de Carrera S hogere bochtsnelheden aan, wat resulteert in snellere rondetijden op circuits.

Dankzij alle hiervoor genoemde kenmerken is het Porsche gelukt om de schijnbaar tegenstrijdige eigenschappen die altijd typerend waren voor de 911, nog verder te verbeteren. Hij biedt tegelijkertijd zowel prestaties als efficiency en combineert sportiviteit met praktisch nut bij dagelijks gebruik. Hierdoor is de nieuwe generatie meer dan ooit een 911, zo stelt Porsche niet onterecht. De prijzen voor de nieuwe 911 beginnen bij 112.911 euro voor de handgeschakelde Carrera 2. Daarmee is hij goedkoper geworden, want bij de huidige generatie kan pas voor 116.300 euro worden ingestapt.

Bron: AutoInternationaal/NetCarshow 

 

Nieuwe Porsche 911 vanaf 113 mille (fotogalerij) - Automobielmanagement.nl

Nieuwe Porsche 911 vanaf 113 mille (fotogalerij)

De foto’s waren al uitgelekt, maar nu komt Porsche zelf met informatie over de nieuwe generatie 911. De wereldpremière van het model vindt plaats op de IAA van Frankfurt, van 15 t/m 25 september. De nieuwe 911 is per direct bestelbaar en vanaf 3 december staat hij bij de dealers.

De nieuwe Porsche 911 heeft een met 100 millimeter verlengde wielbasis, wielen met een diameter tot maar liefst 20 inch en een lagere carrosserie dan voorheen. Aan de voorzijde vallen de kenmerkende, brede wielkasten op. Ze benadrukken de grotere spoorbreedte vóór, waardoor de 911 nog steviger op het asfalt lijkt te staan. De nieuw ontworpen zijspiegels zijn gemonteerd op de bovenrand van de deur en niet zoals voorheen in de ‘spiegel driehoek’. Dit levert niet alleen aërodynamisch voordeel op, maar benadrukt tevens het nieuwe ontwerp en de breedte van het model.

De compleet nieuwe, lichtgewicht carrosserie is vervaardigd van aluminium/staalcomposiet. Dat zorgt voor een groot deel van de gewichtsbesparing van 45 kilogram. De carrosserie is ook een stuk stijver dan die van het voorgaande model. Door aërodynamische verbeteringen (waaronder een bredere, uitschuifbare achterspoiler) is de neerwaartse druk verhoogd terwijl tegelijkertijd de luchtweerstand (Cw-waarde) laag is gebleven. Het interieur is geïnspireerd door de cockpit van de Panamera. Dankzij de hoog oplopende middenconsole met de zeer dicht bij het stuur gemonteerde versnellingspook voelt de bestuurder zich nog meer één geheel met de auto. Ook hier zijn klassieke Porsche elementen te vinden: het instrumentarium met vijf ronde tellers (waarvan één een multifunctioneel scherm van hoge resolutie is), de centraal geplaatste toerenteller en het links van het stuur geplaatste contactslot.

De nieuwe 911 Carrera en Carrera S leggen de lat op het gebied van prestaties en efficiency weet wat hoger. Alle typen hebben een verbruik ruim onder de 10 liter/100 km. Het brandstofverbruik en de uitstoot zijn tot wel 16 procent lager dan de oude/huidige 911 generatie. Dit komt onder meer door de toepassing van een start/stop systeem, thermisch management, een verbeterd elektronisch systeem, ’s werelds eerste handgeschakelde versnellingsbak met 7 versnellingen en de PDK transmissie (Porsche Doppelkupplungsgetriebe). De nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging draagt ook bij aan het verminderen van het brandstofverbruik en de uitstoot.

De 911 Carrera verbruikt met de vernieuwde 3,4 liter boxermotor van 350 pk slechts 8,2 liter/100 km. Dat is 1,6 liter minder dan zijn voorganger. Met een CO2 -uitstoot van 194 gram/km is het bovendien de eerste 911 die onder de grens van 200 gram/km duikt. Ook de Carrera S, die over een 400 pk sterke 3,8 liter boxermotor beschikt, is flink zuiniger en schoner. Ondanks het met 15 pk gestegen vermogen is zijn brandstofverbruik met 14 procent oftewel 1,5 liter/100 km gereduceerd tot 8,7 liter. De CO2-uitstoot bedraagt 205 gram/km. De motoren bieden bovendien betere prestaties. De Carrera S met PDK accelereert naar 100 km/u in slechts 4,3 seconden. Na het indrukken van de Sport Plus knop die hoort bij het optionele Sport Chrono pakket kan dat zelfs in 4,1 seconden. De Carrera met PDK noteert hiervoor respectievelijk 4,6 en 4,4 seconden.

De nieuwe Porsche 911 biedt niet alleen in rechte lijn nog betere prestaties, maar kan ook in bochten nog beter uit de voeten. De betere wegligging is niet alleen te danken aan de langere wielbasis, maar ook aan de grotere spoorbreedte voor, de nieuw ontwikkelde achteras en de nieuwe elektro-mechanische stuurbekrachtiging. Afhankelijk van de uitvoering zijn nog andere actieve rij systemen standaard of optioneel beschikbaar. Alle vergroten ze de rij dynamiek nog verder, zo claimt de fabrikant. Dat geldt in het bijzonder voor Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), het actieve stabilisatiesysteem tegen rollen om de lengteas. Het is voor het eerst leverbaar op de 911 Carrera S. Dit systeem zorgt ervoor dat de carrosserie in bochten minder overhelt, waardoor de banden altijd in optimale positie op het wegdek staan voor maximale grip. Hierdoor kan de Carrera S hogere bochtsnelheden aan, wat resulteert in snellere rondetijden op circuits.

Dankzij alle hiervoor genoemde kenmerken is het Porsche gelukt om de schijnbaar tegenstrijdige eigenschappen die altijd typerend waren voor de 911, nog verder te verbeteren. Hij biedt tegelijkertijd zowel prestaties als efficiency en combineert sportiviteit met praktisch nut bij dagelijks gebruik. Hierdoor is de nieuwe generatie meer dan ooit een 911, zo stelt Porsche niet onterecht. De prijzen voor de nieuwe 911 beginnen bij 112.911 euro voor de handgeschakelde Carrera 2. Daarmee is hij goedkoper geworden, want bij de huidige generatie kan pas voor 116.300 euro worden ingestapt.

Bron: AutoInternationaal/NetCarshow