Denk aan de nieuwe Kia Picanto en de Volkswagen Up die er aan zit te komen. Maar Fiat is helemaal klaar voor de strijd. Panda is al sinds 1980 een klinkende naam in het A-segment en de Italianen zijn van plan om hun huid duur de verkopen. "De Nuova Panda is een auto die voor Fiat absoluut cruciaal is", zo laat designchef Roberto Giolito weten. "Denk dus niet dat we ook maar één seconde hebben overwogen om een ándere naam voor deze nieuwe versie te kiezen". Panda hoort bij Fiat zoals de Paus in Het Vaticaan huist en een goede pasta alleen door Italianen kan worden bereid. Zo daar zijn we uit, de fout van 2003, toen de opvolger van de oer-Panda (uit 1980) in een vlaag van Torinese verstandsverbijstering als Gingo werd gepresenteerd, zal nóóit meer worden gemaakt. Achteraf heeft Fiat nog een bedankbloemetje richting Frankrijk gestuurd, waar Renault die geplande nieuwe naam teveel op het eigen ‘Twingo’ vond lijken en er protest tegen aantekende. De Panda zal niet meer in het Poolse Tychy worden gemaakt (waar de Fiat 500, Ford Ka en Lancia Ypsilon van de band rollen), maar komt voortaan van een nieuw opgezette productielijn in de Giambattista Vico fabriek in Pomigliano d’Arco bij Napels.

Fiat toont de nieuwe Panda op de IAA van Frankfurt. De Italianen hebben duidelijk gekozen voor een evolutie van het huidige, uit 2003 stammende model. Het boxdesign is wat nadrukkelijker gladgestreken. Dat uit zich in een rondere voorkant, met sterk gewelfde motorkap, nieuwe koplampen en een grote (door een horizontale balk opgedeelde) grille die zelfs een tikkeltje naar het ‘single frame’ idee van Audi neigt. In zwarte onderclusters kunnen mistlampen worden gemonteerd en het front wordt ook nog gesierd met dunne dag rij verlichting strips. De grote kunststof panelen over de zijkant zijn altijd in het zwart uitgevoerd. Wat verder opvalt is dat de derde zijruit bij de nieuwe generatie optisch in het achterlichtcluster geïntegreerd is. Het maakt de achterkant breder ogend dan voorheen. LED techniek wordt niet gebruikt. Fiat vindt dat voor een ‘boodschappenauto’ niet noodzakelijk en de meerkosten niet waard. Het onderstel is afkomstig van de 500 en met dit familielid deelt de nieuwe Panda ook zijn wielbasis van 2,30 meter. Wel is er sprake van een grotere spoorbreedte, zowel vóór als achter. De wielophanging (McPherson veer/demperpoten vóór en een torsie-as achter) stammen ook van de 500. Bij de introductie, die bij ons in februari plaatsvindt, heeft de koper keuze uit 3 uitrustingsniveaus, 10 exterieurkleuren, 4 interieurstijlen, 2 soorten wieldoppen en 2 maten velgen (14 of 15 inch). Fiat rekent voor dat er in totaal 600 combinaties mogelijk zijn.

De Panda werd 11 centimeter langer en in de breedte kwam er 5 centimeter bij. Ook is het model 1 centimeter hoger. Dit moet met name voor de achterpassagiers resulteren in meer bewegingsvrijheid. En dus in een belangrijk koopargument voor het nu 3,65 meter lange en 1,64 meter brede model (de hoogte bedraagt nu 1,55 meter). In het interieur zien we de terugkeer van de ‘bagagezak’ op de plek van het dashboardkastje. Dat detail kennen we uit de originele Panda. De toegenomen afmetingen leiden er toe dat de Panda volgens Fiat over de grootste bagageruimte in zijn klasse beschikt.Men omschrijft het model als "bijna een B-segment auto" om aan te geven dat de derde generatie een volwaardige 5-persoons gezinsauto is geworden. De achterbank kan in 2 delen worden neergeklapt en de zitting van de passagiersstoel kan geheel naar voren worden geklapt. Zo kan de volledige lengte van de auto worden benut bij het vervoeren van een lange lading. Verder wordt er gesproken over een cargo box als optie.

Vanzelfsprekend doet de 2 cilinder Twinair motor zijn intrede in de nieuwe Panda. Het gaat hierbij om de bekende geblazen versie met 85 pk, maar er is ook een turboloze variant met 65 pk. Zij stoten allebei gemiddeld 99 gram CO2 uit. Verder mag de 4 cilinder 1,2 liter Fire met 69 pk en een emissie van 118 gram blijven. Deze unit is optioneel verkrijgbaar in aardgas of LPG uitvoering. In andere Europese landen gaat de Panda ook geleverd worden met de 75 pk sterke 1,3 liter Multijet dieselmotor die gemiddeld 104 gram aan CO2 uitstoot. Na de zomer van 2012 wordt de Fiat ook weer leverbaar in vierwiel aangedreven uitvoering. Is de productie, die in het vierde kwartaal van start gaat, eenmaal op oorlogsterkte, dan zullen er in Italië op jaarbasis 280.000 exemplaren van de Panda van de band rollen. Ter vergelijking: dat is bijna evenveel als de totale output van de Citroën, Peugeot 107 en Toyota Aygo samen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar omdat de goedkoopste benzineversies sowieso wegenbelasting plus BPM vrij zullen zijn, kan op ongeveer 9 mille worden gerekend.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding