Belangrijkste verandering ten opzichte van zijn voorganger is dat de vijfde generatie geen V10 meer onder de motorkap heeft, maar een V8 met dubbele turbo, die wordt gecombineerd met een DST (transmissie met dubbele koppeling). Ten opzichte van de ongeblazen V10, is het vermogen 10 procent ofwel 60 pk gestegen tot 560 pk. Het koppel ligt 30 procent hoger, maar het benzineverbruik daalde met maar liefst 30 procent. Dat ligt nu gemiddeld op 9,9 l/100 km, terwijl de CO2-emissie 232 gram bedraagt. Of M5-bezitters daar hevig in geïnteresseerd zijn is de vraag, maar een autofabrikant kan niet om dergelijke maatregelen heen (zeker niet BMW dat zijn EfficientDynamics technologie inmiddels op alle modellen toepast). De M5 heeft dan ook onder meer start-stop en remkrachtregeneratie.

De eerste generatie M5 kwam in 1984 op de markt, destijds met een zescilinder lijnmotor. Ook de tweede generatie was nog met een zescilinder uitgerust. In 1998 kreeg generatie 3 een V8, terwijl de onovertroffen V10 vanaf 2004 onder de motorkap werd geplaatst.

In totaal zijn er van de vier generaties M5 bijna 55 duizend exemplaren verkocht en draagt de grote sedan voor een behoorlijk deel bij aan de omzet van BMW M GmbH, dat dit jaar tot dusverre een omzetstijging noteerde van 2,1 procent naar 10.365 exemplaren van alle M-modellen samen. De M- Sportpakketten zijn dit jaar bijzonder in trek: de omzet steeg met 49,7 procent naar 118.610 exemplaren, terwijl BMW Individual (het zogenaamde customizen van de auto’s) 11,3 procent meer werd gebruikt. De vierde ‘poot’ van M GmbH, de rijtrainingen, ofwel Driving Experience steeg met een half procent in populariteit. Tot augustus stond de teller op 7.796 deelnemers. Over het vijfde onderdeel, de speciale voertuigen als politie-auto’s en gepantsterde voertuigen zijn geen cijfers bekend gemaakt.

De nieuwe M5 is met de V8, turbotechniek en EfficientDrive technologie niet alleen zuiniger, maar met de nieuwe transmissie ook beter uitgebalanceerd. Op de openbare weg kan je in een oogwenk een idioot hoge snelheid bereiken. Met zijn hoge koppel dat over een vlakke breedte tussen 1500 en 5,800 tpm beschikbaar is, kan je vanaf elk tempo in een oogwenk langzaam verkeer inhalen. Naast de M-knop op het stuur waarmee je M1- of M-2 mode kunt  kunt kiezen zijn er drie keuzemogelijkheden voor zowel ‘throttle response’ als de afstelling van de dempers. Ook  tractiecontrole en ESP kunnen worden uitgeschakeld. Dat betekent dat je voor het rijden op een circuit al snel de ideale afstelling kunt vinden, al is de M5 vanwege zijn gewicht (1870 kg) minder geschikt voor intensief race-gebruik dan bij voorbeeld de M3.

De M5 is vanaf 3 december verkrijgbaar bij de Nederlandse BMW-dealers. Op het prijskaartje staat een bedrag van €132.250, ofwel ruim 25 duizend euro minder dan de vierde generatie, vanwege de lager uitstoot.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding