Het merk Maybach wordt stopgezet, zei Zetsche in de Duitse krant Frankfurter Allgemeinen Zeitung. "Het is niet zinvol een opvolger te ontwikkelen voor de huidige Maybach. De toekomstige S-Klasse is een zo superieure auto dat hij de Maybach kan vervangen." Over de toekomst van Maybach wordt al lang gespeculeerd, de verkoopaantallen hebben nooit aan de verwachtingen voldaan.   

Nu moet de komende S-Klasse voor een afzetverhoging gaan zorgen die het Daimler mogelijk maakt zijn eigen target te halen, namelijk in 2020 de allergrootste premiumfabrikant ter wereld zijn. Het nieuwe model in de topklasse komt in 2013 op de markt, in zes in plaats van drie varianten. Men verwacht daarvan een afzetverhoging  in ‘vijf cijfers’.  Op de lange termijn zou het zelfs tot een verdubbeling van de huidige jaarafzet van de S-Klasse (van tachtigduizend stuks) kunnen leiden, denkt Zetsche. "We zijn sinds mensenheugenis leidend in dit segment en dat moet ook zo blijven. We willen niet wachten tot anderen ons de kaas van het brood eten." De medewerkers van Maybach hoeven  niet voor hun baan te vrezen. Volgens Zetsche betreft het honderdvijftig hooggekwalificeerde vakmensen die hij nodig zal hebben.

Maybach wordt voortgezet tot de komst van de nieuwe S-Klasse in 2013. Uiteindelijk is de wederopstanding van Maybach in 2002 een verliesgevend project geweest, aldus Zetsche. (bron: FAZ)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding