Drie januari’s geleden werd de show overschaduwd door de financiële crisis, die GM en Chrysler bijna in het faillissement deed belanden. De autoverkopen zakten terug met een derde deel, waardoort China voor de eerste keer de kans kreeg de grootste automarkt ter wereld te worden. De stand van Chrysler in 2009 was niet meer dan een rijtje auto’s in slecht licht op een lelijke bruine vloerbedekking in de Cobo Hall. Maar dit jaar is bij de lokale fabrikanten een sfeer van zelfvertrouwen, beaseerd op een veel lagere kostenbasis en een aantrekkende verkoop, vooral van pick-up’s en suv’s die een goede marge hebben. Dat zijn de segmenten die nog steeds door de merken uit Detroit worden beheerst.

De analisten van LMC Automotive (voorheel JD Power Automotive Forcasting) verwachten in Amerika een stijging van de vraag naar ‘light vehicles’. In 2011 nam de vraag toe met tien procent, bijna twee keer zoveel stijging als in China. Dit jaar (2012) verwacht men in de VS een groei van negen procent. Als gevolg van gestegen consumentenvertrouwen en de toenemende werkgelegenheid verwacht men in Amerika een verkoopaantal van 13,8 miljoen eenheden.