Kansen Audi A1 door 5 deuren en cilinderuitschakeling

In 2011 verlieten in Nederland drieduizend exemplaren van de A1 de showrooms, waarmee Audi een marktaandeel genereerde van 1,8 procent in het segment. Met de komst van de Sportback medio februari biedt Audi een praktischer model aan. En er komt cilinderuitschakeling op de 1.4 TFSI.

Pon  verwacht dat de verkoop zal verschuiven naar deze vijfdeursversie. Woordvoerder Lia Herzog: "Bij de Polo komt 95 procent voor rekening van de vijfdeursversie en iets dergelijks zal ook gebeuren met de A1. Vier portieren zijn nu eenmaal handiger voor mensen die kleine kinderen in zitjes moeten vastknopen. Maar uiteraard is voor iedereeen die regelmatig op een parkeerplaats of in een garage moet parkeren, is een kleiner portier fijner." Pon verwacht dat met het nieuwe model het marktaandeel van de A1 dit jaar een klein beetje zal kunnen groeien.

Tot 1 juli vallen alle motorvarianten nog in de 20 procent bijtelling. Daarna valt de 185 pk 1.4 TFSI daarbuiten maar die was vorig jaar maar goed voor twee procent van de A1-verkopen. Ook de nieuwe  1.4 TFSI COD-motor, die medio augustus voor de A1 beschikbaar komt, zal in de twintigprocentcategorie gaan vallen. COD staat voor Cylinder On Demand. Bij de nieuwe viercilinder 1.4 TFSI (103 kW/250 Nm)  worden de middelste twee cilinders uitgeschakeld als er weinig belasting is  tussen 1400 en 4000 tpm. Hoewel er nog geen data bekend zijn en de motor nog moet worden gehomologeerd, verwachten de Audi-ingenieurs een gemiddeld benzineverbruik te kunnen realiseren van 4,7L/100km. Daarmee zou de motor op dit moment in de categorie van veertien procent en waarschijnlijk zelfs in het nultarief van de bijtelling vallen. Tijdens het rijden met de 1.4 TFSI merk je absoluut niets van de cilinderuitschakeling afgezien van de steeds verspringende aanduiding  ‘4-cil’ of ‘2-cil’.

De prijzen van de A1 Sportback beginnen net iets onder de twintig mille voor de 1.2 TFSI 63 kW/85 pk. De meerprijs ten opzichte van de driedeurs is 560 euro.

Sinds de introductie van de Audi A1, medio 2010, zijn wereldwijd 118 duizend exemplaren verkocht. De grootste markt is Duitsland met 26 duizend stuks, gevolgd door Groot-Brittannië en Frankrijk.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Kansen Audi A1 door 5 deuren en cilinderuitschakeling - Automobielmanagement.nl

Kansen Audi A1 door 5 deuren en cilinderuitschakeling

In 2011 verlieten in Nederland drieduizend exemplaren van de A1 de showrooms, waarmee Audi een marktaandeel genereerde van 1,8 procent in het segment. Met de komst van de Sportback medio februari biedt Audi een praktischer model aan. En er komt cilinderuitschakeling op de 1.4 TFSI.

Pon  verwacht dat de verkoop zal verschuiven naar deze vijfdeursversie. Woordvoerder Lia Herzog: "Bij de Polo komt 95 procent voor rekening van de vijfdeursversie en iets dergelijks zal ook gebeuren met de A1. Vier portieren zijn nu eenmaal handiger voor mensen die kleine kinderen in zitjes moeten vastknopen. Maar uiteraard is voor iedereeen die regelmatig op een parkeerplaats of in een garage moet parkeren, is een kleiner portier fijner." Pon verwacht dat met het nieuwe model het marktaandeel van de A1 dit jaar een klein beetje zal kunnen groeien.

Tot 1 juli vallen alle motorvarianten nog in de 20 procent bijtelling. Daarna valt de 185 pk 1.4 TFSI daarbuiten maar die was vorig jaar maar goed voor twee procent van de A1-verkopen. Ook de nieuwe  1.4 TFSI COD-motor, die medio augustus voor de A1 beschikbaar komt, zal in de twintigprocentcategorie gaan vallen. COD staat voor Cylinder On Demand. Bij de nieuwe viercilinder 1.4 TFSI (103 kW/250 Nm)  worden de middelste twee cilinders uitgeschakeld als er weinig belasting is  tussen 1400 en 4000 tpm. Hoewel er nog geen data bekend zijn en de motor nog moet worden gehomologeerd, verwachten de Audi-ingenieurs een gemiddeld benzineverbruik te kunnen realiseren van 4,7L/100km. Daarmee zou de motor op dit moment in de categorie van veertien procent en waarschijnlijk zelfs in het nultarief van de bijtelling vallen. Tijdens het rijden met de 1.4 TFSI merk je absoluut niets van de cilinderuitschakeling afgezien van de steeds verspringende aanduiding  ‘4-cil’ of ‘2-cil’.

De prijzen van de A1 Sportback beginnen net iets onder de twintig mille voor de 1.2 TFSI 63 kW/85 pk. De meerprijs ten opzichte van de driedeurs is 560 euro.

Sinds de introductie van de Audi A1, medio 2010, zijn wereldwijd 118 duizend exemplaren verkocht. De grootste markt is Duitsland met 26 duizend stuks, gevolgd door Groot-Brittannië en Frankrijk.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding