BMW licht voetgangers aan en komt met laserlicht

BMW presenteerde op een van zijn innovatiedagen een systeem om voetgangers of objecten langs de weg in het donker beter te belichten: dynamic light spot (DLS). En ter opvolging van led-koplampen komt men met laserlicht, waarschijnlijk voor het eerst in de i8 in 2014.

Het werkt samen met het infrarood gestuurde nachtzicht (Night Vision) dat voetgangers kan herkennen. Op het moment dat een voetganger in het bereik van het nachtzicht komt, activeert DLS één of beide led-schijnwerpers in de mistlampen en richt een 150 lux sterke straal op de voetganger. De automobilist wordt gewaarschuwd met een optisch en akoestisch signaal.

Tests hebben volgens BMW uitgewezen dat met Dynamic Light Spot voetgangers al op een afstand van 63 meter waarneemt, terwijl dat normaal gesproken pas op 29 meter het geval is.

Het nieuwe DLS-systeem zal hoogstwaarschijnlijk (als optie) debuteren op de gefacelifte BMW 7-Serie, die dit jaar wordt verwacht.

Op de nieuwe 3-Serie wordt de niet-verblindende high-beam assistant aangeboden. Dat maakt continu rijden met groot licht mogelijk. Het tegemoetkomend verkeer wordt niet verblind, want de verlichting wordt bijgesteld met behulp van een camera-gecontroleerd diafragma.

Na de introductie van de volledige led-koplampen is volgens de BMW ontwikkelingsingenieurs laserlicht de volgende logische stap in de ontwikkeling van koplamptechnologie. De zogenaamde samenhangende aard van laserverlichting kan een bijna parallelle straal produceren met een intensiteit die duizend keer groter is dan die van conventionele leds. In koplampen kunnen deze karakteristieken gebruikt worden om kompleet nieuwe functies te implementeren. Bovendien betekent dat de hoge lichtopbrengst dat laserkoplampen minder dan de helft energie gebruiken dan led-koplampen. BMW zegt dat de voordelen merkbaar en bovendien zichtbaar zullen zijn. Met een lengte van slechts tien micron, zijn laserdiodes honderd keer kleiner dan de kleine vierkante cellen in led-verlichting. Dat opent op zich weer talrijke mogelijkheden bij het integreren van laserlicht in de auto. Led-verlichting produceert slechts rond de honderd lumen per watt, maar laserlicht genereert 170 lumen. BMW wijst erop dat voordat het licht van de kleine laserdiodes de weg verlicht, de oorspronkelijk blauwe laserstraal door middel van  fluorescerende fosfor in de koplamp wordt omgezet in zuiver wit licht, dat zeer helder is en aangenaam voor het oog . Het eerste model dat BMW zal uitrusten met laserverlichting is waarschijnlijk de BMW i8, die in 2014 zal worden geïntroduceerd. (HHem)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

BMW licht voetgangers aan en komt met laserlicht - Automobielmanagement.nl

BMW licht voetgangers aan en komt met laserlicht

BMW presenteerde op een van zijn innovatiedagen een systeem om voetgangers of objecten langs de weg in het donker beter te belichten: dynamic light spot (DLS). En ter opvolging van led-koplampen komt men met laserlicht, waarschijnlijk voor het eerst in de i8 in 2014.

Het werkt samen met het infrarood gestuurde nachtzicht (Night Vision) dat voetgangers kan herkennen. Op het moment dat een voetganger in het bereik van het nachtzicht komt, activeert DLS één of beide led-schijnwerpers in de mistlampen en richt een 150 lux sterke straal op de voetganger. De automobilist wordt gewaarschuwd met een optisch en akoestisch signaal.

Tests hebben volgens BMW uitgewezen dat met Dynamic Light Spot voetgangers al op een afstand van 63 meter waarneemt, terwijl dat normaal gesproken pas op 29 meter het geval is.

Het nieuwe DLS-systeem zal hoogstwaarschijnlijk (als optie) debuteren op de gefacelifte BMW 7-Serie, die dit jaar wordt verwacht.

Op de nieuwe 3-Serie wordt de niet-verblindende high-beam assistant aangeboden. Dat maakt continu rijden met groot licht mogelijk. Het tegemoetkomend verkeer wordt niet verblind, want de verlichting wordt bijgesteld met behulp van een camera-gecontroleerd diafragma.

Na de introductie van de volledige led-koplampen is volgens de BMW ontwikkelingsingenieurs laserlicht de volgende logische stap in de ontwikkeling van koplamptechnologie. De zogenaamde samenhangende aard van laserverlichting kan een bijna parallelle straal produceren met een intensiteit die duizend keer groter is dan die van conventionele leds. In koplampen kunnen deze karakteristieken gebruikt worden om kompleet nieuwe functies te implementeren. Bovendien betekent dat de hoge lichtopbrengst dat laserkoplampen minder dan de helft energie gebruiken dan led-koplampen. BMW zegt dat de voordelen merkbaar en bovendien zichtbaar zullen zijn. Met een lengte van slechts tien micron, zijn laserdiodes honderd keer kleiner dan de kleine vierkante cellen in led-verlichting. Dat opent op zich weer talrijke mogelijkheden bij het integreren van laserlicht in de auto. Led-verlichting produceert slechts rond de honderd lumen per watt, maar laserlicht genereert 170 lumen. BMW wijst erop dat voordat het licht van de kleine laserdiodes de weg verlicht, de oorspronkelijk blauwe laserstraal door middel van  fluorescerende fosfor in de koplamp wordt omgezet in zuiver wit licht, dat zeer helder is en aangenaam voor het oog . Het eerste model dat BMW zal uitrusten met laserverlichting is waarschijnlijk de BMW i8, die in 2014 zal worden geïntroduceerd. (HHem)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding