Toekomstplannen Mini op straat

Mini gaat in de fout en “onthult” de planning van toekomstige modellen.

Voor autofabrikanten is het even cruciaal als moeilijk om de planning van toekomstige modellen geheim te houden. Plannen zijn nodig om het logistiek zeer complexe ontwikkelingstraject en de productie op poten te zetten. Maar diezelfde plannen kunnen, indien zij in de verkeerde handen belanden, de concurrentie van belangrijke informatie voorzien. En bij Mini is dat laatste gebeurd, want alle plannen tot 2016 liggen op straat.

In de toekomstplannen wordt geen melding gemaakt van de Rocketman. Wel is het licht op groen gezet voor de Paceman, eveneens een showmodel. Alleen de naam van de productieversie zal worden veranderd in Countryman Coupé. Het model komt eind volgend jaar op de markt.

In 2013 zal eveneens de gewone hatchback worden vernieuwd. Die krijgt in de zomer van 2014 gezelschap van een 5-deurs variant (codenaam F54). BMW hoopt met dit model de Audi A1 Sportback en de nog te introduceren 5-deurs uitvoering van de Alfa Romeo MiTo de wind uit de zeilen te kunnen nemen.

In 2015 is het tijd voor een nieuwe generatie Clubman. Het recept daarvan wordt wat minder excentriek, want volgens de eerste informatie krijgt deze stationwagon conventionele (symmetrische), volwaardige achterportieren. En om er een volwaardige gezinsauto van te maken (wat de Clubman nu niet is), wordt hij zomaar eventjes 25 cm langer.

In hetzelfde jaar kunnen we een nóg langere Mini verwachten. Die zal, bij het behoud van een karakteristiek lage daklijn, plaats bieden aan 7 personen. Dit model zal zijn bodemplaat delen met een compacte 4-deurs BMW die het moederconcern specifiek voor de Chinese markt aan het ontwikkelen is.

In 2016 ten slotte, wil Mini volgens de uitgelekte agenda een model met kofferbak, oftewel een sedan, aan het palet toevoegen. Die auto moet de smaakpapillen van klanten in ontluikende markten zoals India en China prikkelen. Daar zijn sedans nog steeds zeer populair.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Toekomstplannen Mini op straat - Automobielmanagement.nl

Toekomstplannen Mini op straat

Mini gaat in de fout en “onthult” de planning van toekomstige modellen.

Voor autofabrikanten is het even cruciaal als moeilijk om de planning van toekomstige modellen geheim te houden. Plannen zijn nodig om het logistiek zeer complexe ontwikkelingstraject en de productie op poten te zetten. Maar diezelfde plannen kunnen, indien zij in de verkeerde handen belanden, de concurrentie van belangrijke informatie voorzien. En bij Mini is dat laatste gebeurd, want alle plannen tot 2016 liggen op straat.

In de toekomstplannen wordt geen melding gemaakt van de Rocketman. Wel is het licht op groen gezet voor de Paceman, eveneens een showmodel. Alleen de naam van de productieversie zal worden veranderd in Countryman Coupé. Het model komt eind volgend jaar op de markt.

In 2013 zal eveneens de gewone hatchback worden vernieuwd. Die krijgt in de zomer van 2014 gezelschap van een 5-deurs variant (codenaam F54). BMW hoopt met dit model de Audi A1 Sportback en de nog te introduceren 5-deurs uitvoering van de Alfa Romeo MiTo de wind uit de zeilen te kunnen nemen.

In 2015 is het tijd voor een nieuwe generatie Clubman. Het recept daarvan wordt wat minder excentriek, want volgens de eerste informatie krijgt deze stationwagon conventionele (symmetrische), volwaardige achterportieren. En om er een volwaardige gezinsauto van te maken (wat de Clubman nu niet is), wordt hij zomaar eventjes 25 cm langer.

In hetzelfde jaar kunnen we een nóg langere Mini verwachten. Die zal, bij het behoud van een karakteristiek lage daklijn, plaats bieden aan 7 personen. Dit model zal zijn bodemplaat delen met een compacte 4-deurs BMW die het moederconcern specifiek voor de Chinese markt aan het ontwikkelen is.

In 2016 ten slotte, wil Mini volgens de uitgelekte agenda een model met kofferbak, oftewel een sedan, aan het palet toevoegen. Die auto moet de smaakpapillen van klanten in ontluikende markten zoals India en China prikkelen. Daar zijn sedans nog steeds zeer populair.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding