Hoewel de 500L technisch dus meer overeenkomst heeft met de Punto, kan toch worden gesproken over een nieuw lid voor de 500 familie, die naast de hatchback ook uit de 500C bestaat. In een later stadium volgt nog een iets grotere 500XL met 7 zitplaatsen.

De 500L (de letter ‘L’ staat voor Large) is 4,14 meter lang en 1,78 meter breed. De hoogte bedraagt 1,66 meter. Ter vergelijking: de maatvoering van de gewone 500 bedraagt 3,55×1,62×1,48 meter. De 500L hoort dus in een heel andere klasse thuis en is zelfs groter dan de Mini Countryman (4,10×1,79×156 meter). De voorruit (en de cabine) zijn relatief ver naar voren geplaatst; daarmee zoekt de Fiat visuele toenadering tot de beroemde en ingenieuze 600 Multipla uit de jaren vijftig.

Voor de aandrijving van de 5-deurs 500 (zo kan je het model natuurlijk ook omschrijven) zijn 3 motoren beschikbaar. Basisunit is de 0,9 liter grote TwinAir unit die dankzij een turbo goed is voor 85 pk. Als alternatief biedt Fiat een atmosferische 1.4 aan met 4 cilinders en 100 pk. Het dieselsegment wordt bediend met de 1.3 Multijet krachtbron die goed is voor 95 pk. Alle motoren beschikken over brandstofbesparende start/stop techniek.

Hoewel de tarieven nog niet bekend zijn, gaat de 500L prijstechnisch geen concurrent vormen met de Countryman, al zou dat qua vermogen (95 pk voor de One uitvoering en 90 pk voor de One D) best kunnen. Fiat richt zijn pijlen vooral op de Opel Meriva en de nieuwe Ford B-Max. Waarbij de 500L de harten moet veroveren met zijn hogere knuffelgehalte.

De complete modellijn zal in het Servische Kragujevac gebouwd worden, in de voormalige (maar grondig gemoderniseerde) Zastava fabriek.

Bron: Autointernationaal