Een woordvoerder van de importeur laat in een toelichting weten dat in de fabriek is geconstateerd dat door resonantie van het brandstofsysteem de mogelijkheid bestaat dat er een lekkage optreedt in de brandstofleidingen tussen de pomp en injectoren. Om dit te voorkomen worden de auto’s teruggehaald en monteert de dealer een trillingsdemper op alle vier de leidingen. De reparatie duurt ongeveer een half uur. Het gaat om motoren die tussen midden 2008 en begin dit jaar geproduceerd zijn voor de modellen Eos, Golf, Jetta, Passat, Scirocco, Tiguan en de Transporter. De motoren zijn ook toegepast in modellen van de dochtermerken Audi, Seat en Skoda. Het is niet bekend of ook voormalige afnemers van de 2.0 TDI motor, zoals Chrysler/Dodge/Jeep en Mitsubishi, de betreffende modellen terug moeten roepen naar de dealer.

Volgens de Volkswagen importeur is de mogelijke lekkage bij geen enkele dealer geconstateerd. Men laat weten dat de terugroepactie puur een voorzorgsmaatregel is. In Nederland gaat het om iets meer dan vierduizend auto’s. Meer dan zestig procent ervan is inmiddels bij de dealer geweest. De importeur is half december al met de actie begonnen. 

Om hoeveel auto’s van de dochtermerken Audi, Seat en Skoda het gaat kan de woordvoerder niet vertellen. Volgens de importeur maken de modellen van Volkswagen de hoofdmoot uit; de auto’s van de andere familieleden vormen volgens de importeur een minderheid. Mocht er toch probleem zijn met bijvoorbeeld de A3, Leon of Octavia in 2.0 TDI uitvoering, dan ontvangen de klanten een brief waarin ze wordt gevraagd een bezoek aan de dealer te brengen. (bron: Autointernationaal