Renault wil groter marktaandeel met nieuwe modellen

Het afgelopen jaar veroverde Renault in ons land een marktaandeel van 8,5 procent met in totaal bijna 52 duizend registraties van personen- en bedrijfswagens (+29 procent). Renault werd hiermee tweede achter Volkswagen. Het succes op de personenwagenmarkt is vooral te danken aan de Twingo waarvan er vorig jaar 21,5 duizend werden geregistreerd, een toename van 143 procent, met name dankzij de veertienprocentversie.

Bij alleen de personenwagens realiseerde Renault een groei van zelfs 31 procent, waarmee het merk tussen de topgroeiers Kia (+48 %) en Hyundai (+28 %) zit. Bij de registraties voor bedrijfswagens belandde Renault plaats zes achter Peugeot, Opel, Iveco, Mercedes en Volkswagen met een verkoopstijging van zeventien procent.

Renault introduceert in het eerste kwartaal van dit jaar de Twingo Phase 2, en de gefacelifte Scénic en Grand Scénic en Mégane. Die laatste komt volgende maand met de eco2 die met 90 g/km CO2-uitstoot ook na 1 juli nog in het tarief van veertien procent bijtelling valt. Met de vernieuwde Scénics streeft Renault ernaar zijn leidende positie in het mpv-segment te verstevigen. Van de eerste generatie werden sinds zijn komst in 1996 zo’n twee miljoen exemplaren verkocht. Van de tweede generatie (2003) die gezelschap kreeg van de grote variant Grand Scénic, werden anderhalf miljoen exemplaren verkocht. Van generatie nummer drie zijn er sinds zijn komst in 2009 bijna 450 duizend verkocht. De Scénic was de pionier in zijn klasse, maar kreeg enorm veel concurrentie van een dozijn modellen als de Citroën Picasso, Ford C-Max en Volkswagen Touran.

De korte en lange Scénics zijn de eerste Renaults die met de twee nieuwe Energy motoren: de TCe (115 pk)  benzinemotor die een twintig procent lager verbruik heeft. Met 135 g/km vallen zowel de Scénic als Grand Scénic na 1 juli in de categorie van twintig procent. De tweede Energy motor is de 1.6 dCi  (110 pk/260 Nm) die dankzij een startstopsysteem gemiddeld 4,1l/100 km verbruikt (105 g/km). De dCi 130 pk heeft nu een verbruik van 4,4 l/100 km en 113 g/km, 20 procent lager dan van de motor die hij vervangt. Beide diesels vallen in de bijtellingscategorie van twintig procent. De prijzen van de vernieuwde Scénic, die vanaf 19 februari bij de dealers staat, beginnen bij 24 duizend euro.

In Genève begin maart wordt ook de nieuwe Dacia Lodgy onthuld, die voor marktintroductie in het derde kwartaal op stapel staat. Ook de productieversie van de Zoe komt daar te staan, en die komt in het vierde kwartaal bij de dealers, samen met de spiksplinternieuwe Clio IV, die  in september in Parijs wordt onthuld. De Zoe en Clio zijn de eerste modellen uit de koker van Nederlandse designchef van Laurens van den Acker.

Met het vernieuwde gamma en de nieuwe motoren streeft Renault er volgens woordvoerder Janet Richter naar om zijn "leidende positie in het segment te behouden en te verbeteren. Dat geldt uiteraard ook voor de algemene marktpositie." Hoe groot dat streefaandeel is, wordt niet bekendgemaakt.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Man, man, man,
Wat is de nieuwswaarde van dit stukje dat geschreven is door Renault Nederland?
Ieder zichzelf respecterende importeur wil (graag) haar absolute aantallen verhogen met minimaal behoud van haar marktaandeel.
In het geval van Renault komt daar wel bij dat zowel aantallen als marktaandeel veel overeenkomsten vertonen met het gedrag van een jojo, waarbij de dealer het risico mag lopen of de jojo wel weer iedere keer omhoog gaat komen. Het is niet voor niets dat er geen enkele single brand Renault dealer meer is…

Geplaatst door: Koos Kluitmans op
Renault wil groter marktaandeel met nieuwe modellen - Automobielmanagement.nl

Renault wil groter marktaandeel met nieuwe modellen

Het afgelopen jaar veroverde Renault in ons land een marktaandeel van 8,5 procent met in totaal bijna 52 duizend registraties van personen- en bedrijfswagens (+29 procent). Renault werd hiermee tweede achter Volkswagen. Het succes op de personenwagenmarkt is vooral te danken aan de Twingo waarvan er vorig jaar 21,5 duizend werden geregistreerd, een toename van 143 procent, met name dankzij de veertienprocentversie.

Bij alleen de personenwagens realiseerde Renault een groei van zelfs 31 procent, waarmee het merk tussen de topgroeiers Kia (+48 %) en Hyundai (+28 %) zit. Bij de registraties voor bedrijfswagens belandde Renault plaats zes achter Peugeot, Opel, Iveco, Mercedes en Volkswagen met een verkoopstijging van zeventien procent.

Renault introduceert in het eerste kwartaal van dit jaar de Twingo Phase 2, en de gefacelifte Scénic en Grand Scénic en Mégane. Die laatste komt volgende maand met de eco2 die met 90 g/km CO2-uitstoot ook na 1 juli nog in het tarief van veertien procent bijtelling valt. Met de vernieuwde Scénics streeft Renault ernaar zijn leidende positie in het mpv-segment te verstevigen. Van de eerste generatie werden sinds zijn komst in 1996 zo’n twee miljoen exemplaren verkocht. Van de tweede generatie (2003) die gezelschap kreeg van de grote variant Grand Scénic, werden anderhalf miljoen exemplaren verkocht. Van generatie nummer drie zijn er sinds zijn komst in 2009 bijna 450 duizend verkocht. De Scénic was de pionier in zijn klasse, maar kreeg enorm veel concurrentie van een dozijn modellen als de Citroën Picasso, Ford C-Max en Volkswagen Touran.

De korte en lange Scénics zijn de eerste Renaults die met de twee nieuwe Energy motoren: de TCe (115 pk)  benzinemotor die een twintig procent lager verbruik heeft. Met 135 g/km vallen zowel de Scénic als Grand Scénic na 1 juli in de categorie van twintig procent. De tweede Energy motor is de 1.6 dCi  (110 pk/260 Nm) die dankzij een startstopsysteem gemiddeld 4,1l/100 km verbruikt (105 g/km). De dCi 130 pk heeft nu een verbruik van 4,4 l/100 km en 113 g/km, 20 procent lager dan van de motor die hij vervangt. Beide diesels vallen in de bijtellingscategorie van twintig procent. De prijzen van de vernieuwde Scénic, die vanaf 19 februari bij de dealers staat, beginnen bij 24 duizend euro.

In Genève begin maart wordt ook de nieuwe Dacia Lodgy onthuld, die voor marktintroductie in het derde kwartaal op stapel staat. Ook de productieversie van de Zoe komt daar te staan, en die komt in het vierde kwartaal bij de dealers, samen met de spiksplinternieuwe Clio IV, die  in september in Parijs wordt onthuld. De Zoe en Clio zijn de eerste modellen uit de koker van Nederlandse designchef van Laurens van den Acker.

Met het vernieuwde gamma en de nieuwe motoren streeft Renault er volgens woordvoerder Janet Richter naar om zijn "leidende positie in het segment te behouden en te verbeteren. Dat geldt uiteraard ook voor de algemene marktpositie." Hoe groot dat streefaandeel is, wordt niet bekendgemaakt.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Man, man, man,
Wat is de nieuwswaarde van dit stukje dat geschreven is door Renault Nederland?
Ieder zichzelf respecterende importeur wil (graag) haar absolute aantallen verhogen met minimaal behoud van haar marktaandeel.
In het geval van Renault komt daar wel bij dat zowel aantallen als marktaandeel veel overeenkomsten vertonen met het gedrag van een jojo, waarbij de dealer het risico mag lopen of de jojo wel weer iedere keer omhoog gaat komen. Het is niet voor niets dat er geen enkele single brand Renault dealer meer is…

Geplaatst door: Koos Kluitmans op