M Performance debuteert in Genève met vier auto’s: de M 550d xDrive Sedan en Touring, de X5 M50d en de X6 M50d. Ze zijn stuk voor stuk uitgerust met een nieuw ontwikkelde 3-liter zescilinder dieselmotor met TriPower turbotechnologie, die alleen voor de M Performance-modellen beschikbaar zal zijn. Het vermogen van de nieuwe zelfontbrander ligt op 280 kW/381 pk, terwijl het koppel met 740 Nm zeer hoog is.

De prestaties van de M550d xDrive liegen er niet om: hij legt de sprint van 0-100 km/u af in 4,7 seconden. Met de nieuwe technologie, waarbij wordt gebruiktgemaakt van drie turbo’s (twee kleine en één grote) is de trekkracht vanaf 2000 toeren in ruime mate beschikbaar. Het systeem haalt een turbodruk van niet minder dan 3,5 bar en de inspuitdruk 2.200 bar bereikt. Motor, achttraps automaat en vierwielaandrijving zijn in de vier debuterende modellen gelijk. Belangrijk is daarbij het relatief lage verbruik van 6,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 165 g/km voor de 550d tot 7,7ll/100 km met 204 g/km voor de X6 M50d.

Friedrich Nitschke, directeur van M GmbH, zei tijdens de rij-introductie van de M550d: "Wij richten ons op klanten die meer emotie willen en hogere prestaties, zonder beperkingen in het dagelijks gebruik. Het gaat hierbij niet om  bestaande modellen, die simpel meer motorvermogen krijgen en een M Sport Pakket. De M Performance modellen krijgen unieke motoren en uitstekende rijdynamiek." Volgens Nitschke kunnen we in de toekomst ook modellen met benzinemotoren verwachten onder het M Performance label. De eerste aanzet daartoe is te zien in Genève, waar de M135i, een concept car voor het volgende model in de nieuwe M Performance categorie, eveneens zijn debuut zal maken..

BMW hoopt met de hightech dieselmotor weer een gooi te doen naar de titel Engine of the Year, die het bedrijf sinds 1999 zes keer heeft binnengehaald.

BMW M GmbH had in 2011 opnieuw een uitstekend jaar. Wereldwijd steeg de verkoop van M modellen naar negentienduizend exemplaren, een toename van bijna dertien procent, en werden 201 duizend (+45%) M Sportpakketten verkocht, 26,5 duizend auto’s afgeleverd met Individual (+10%) en volgende ruim zestienduizend mensen de rijtrainingen van BMW Driving Experience (+25%). In Nederland verlieten zeventig M-auto’s (+31%) de showrooms, voornamelijk de 1-Serie M Coupé die geen echte M is. Er werden 2,6 duizend sportpakketen (+16%) verkocht.

Behalve de M-modellen en M-sportpakketten, vallen ook BMW Individual (het op smaak brengen van de auto met onderdelen uit het Individual-programma) en de Fahrer Training onder M GmbH. Vorig jaar kwam daar de Security & Special Task Vehicles bij. Daaronder vallen gepantserde voertuigen en auto’s voor politie, brandweer, nooddiensten en overheidsinstanties.