Met nog slechts één week te gaan was Volvo goed op weg de V40 tot aan de daadwerkelijke onthulling onder de pet te houden. Maar helaas: het is toch niet gelukt. En dus kunt u nu al kennismaken met de nieuwbakken Zweed die het op moet gaan nemen tegen de Alfa Romeo Giulietta, de Audi A3 Sportback, de BMW 1-serie, de Lancia Delta en de nieuwe Mercedes-Benz A-klasse.

Stevige concurrenten dus, maar Volvo denkt flink te kunnen gaan scoren met de nieuwe V40. Veel meer dan met haar huidige instapper, de C30, die te krap en te onpraktisch is voor een heel gezin. De V40 (die halverwege dit jaar bij de dealers arriveert) heeft niet alleen een set achterportieren, maar ook een veel grotere bagageruimte van afgerond 400 liter.

De V40 wordt louter leverbaar met turbomotoren, zowel in benzine als in dieselvorm. Dit betekent een gezonde 150 pk voor de 1,6 liter basis benzineversie en 115 pk voor de 1.6D DRIVe uitvoering. De top van het gamma zal worden gevormd door 2,0 liter motoren, waarbij de oliegestookte D3 de enige versie wordt met niet 4 maar 5 cilinders. In 2013 volgt een via het stopcontact oplaadbare hybride variant, evenals de XC40 terreinlook uitvoering.

De V40 neemt op de productielijn in Gent de plaats in van de S40 en de V50, die met pensioen gaan. De C30 zal nog enige tijd worden doorgebouwd, evenals de cabrioletcoupé versie C70. Beiden ondergaan komend najaar nog één keer een facelift. Optisch lijkt de V40 misschien kleiner dan de V50, maar dat hoeft niet het geval te zijn want de wielbasis is even groot en de laatste Volvo kwam niet verder dan 417 liter bagageruimte. Daar moet de V40 dicht bij in de buurt kunnen komen.

De V40 heeft optisch veel overeenkomsten met de S60/V60, maar maakt gebruik van een ander onderstel, namelijk de bodemplaat van de C30 oftewel de vorige generatie Ford Focus. Dat hoeft geen probleem te zijn, want dat was tot aan zijn pensionering een scherp en lichtvoetig rijdende hatchback. Er zijn slechtere uitgangspunten denkbaar. Jammer is wel dat de achterlicht units van de V40 zo sterk lijken op de exemplaren van de nieuwe Focus. Het is namelijk nooit een pré als een premiumproduct oogt als een massa-artikel. Bovendien vindt niemand de Ford mooi, dus ook het design van de achterzijde van de V40 zal even wennen zijn. Gelukkig scoort de concurrentie (saai ogende Audi A3, ongelukkig geproportioneerde BMW 1-serie) ook geen louter tienen voor hun ontwerpen. En die dakspoiler is nou eenmaal een noodzakelijk kwaad om de luchtweerstand (en dus het verbruik/de uitstoot) zo gering mogelijk te houden.

De V40 (die een carrosserielengte krijgt van circa 4,50 meter) zal het gebrek aan elegantie combineren met een zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting, waaronder het geprezen City Safety systeem. Ook zal de Volvo in combinatie met de krachtigste motoren leverbaar worden met vierwielaandrijving. Volvo wil op jaarbasis 90.000 exemplaren van de V40 gaan verkopen. Reken op een instapprijs van 26.995 euro.Bekijk rechts van dit artikel de fotogalerij. Een klik op de foto geeft een groter formaat.

Bron: Autointernationaal