Opel Ampera Auto van het Jaar 2012

Innovatieve techniek die volgens de jury richtingwijzend is voor de toekomst van de auto: met die argumentatie heeft de jury de Opel Ampera c.q. zustermodel Chevrolet Volt uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2012.

De Ampera kreeg 330 punten en elimineert met zijn aandrijftechniek de angst om stil te vallen met een puur elektrische auto. De plug-in hybride is de opvolger van de volledig elektrische Nissan Leaf, die de titel in 2011 won. De tweede plaats ging naar de Volkswagen Up (281 punten) en de bronzen plak was voor de Ford Focus (256). Er waren geen podiumplaatsen voor de Citroën DS5 (144), de Fiat Panda (156), de Range Rover Evoque (186) en de Toyota Yaris (122).

Voor het eerst is de winnaar in het nieuwe jaar bekend gemaakt. Voorheen werd de uitslag altijd in november naar buiten gebracht, maar ditmaal koos men voor de combinatie met de belangrijke autosalon van Genève. Een beetje wrang is de titel overigens wel, aangezien GM de productie van de Volt (en daarmee ook van de Ampera) voor vijf weken heeft stilgelegd, wegens gebrek aan vraag bij de klant. Dat speelt vooral bij de Amerikaanse koper, want in Europa lijkt de Ampera goed aan te slaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Opel Ampera Auto van het Jaar 2012 - Automobielmanagement.nl

Opel Ampera Auto van het Jaar 2012

Innovatieve techniek die volgens de jury richtingwijzend is voor de toekomst van de auto: met die argumentatie heeft de jury de Opel Ampera c.q. zustermodel Chevrolet Volt uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2012.

De Ampera kreeg 330 punten en elimineert met zijn aandrijftechniek de angst om stil te vallen met een puur elektrische auto. De plug-in hybride is de opvolger van de volledig elektrische Nissan Leaf, die de titel in 2011 won. De tweede plaats ging naar de Volkswagen Up (281 punten) en de bronzen plak was voor de Ford Focus (256). Er waren geen podiumplaatsen voor de Citroën DS5 (144), de Fiat Panda (156), de Range Rover Evoque (186) en de Toyota Yaris (122).

Voor het eerst is de winnaar in het nieuwe jaar bekend gemaakt. Voorheen werd de uitslag altijd in november naar buiten gebracht, maar ditmaal koos men voor de combinatie met de belangrijke autosalon van Genève. Een beetje wrang is de titel overigens wel, aangezien GM de productie van de Volt (en daarmee ook van de Ampera) voor vijf weken heeft stilgelegd, wegens gebrek aan vraag bij de klant. Dat speelt vooral bij de Amerikaanse koper, want in Europa lijkt de Ampera goed aan te slaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding