Carrozzeria Touring Superleggera

In Genève is altijd plaats voor styling studio’s en speciale carrosseriefabriekjes. In Zwitserland komt Carrrozzeria Touring Superleggera met een bijzondere versie van de Alfa Romeo C8 Competizione. De Disco Volante grijpt terug naar deAlfa C52 DiscoVolante uit de jaren vijftig, die toen al een top haalde van bijna 220 km/u. Hoeveel die bedraagt van de nieuwe versie horen we op de show maar hij zal beduidend hoger liggen, mede dankzij de gestroomlijnde body met een cW-waarde van 0,25. Onderstel en motor komen uit de Alfa C8.

Chevrolet Cruze SW

De Chevrolet Cruze is er al als hatchback en sedan en nu wordt het gamma verder uitgebreid met de Cruze SW. Tegelijk met de komst van de SW, is de Cruze licht gefacelift. De SW is  4,68 m lang en heeft een bagageruimte met een inhoud van vijfhonderd liter. Na het platleggen van de achterbankleuning is er anderhalve kuub aan ruimte. Nieuw is verder de komst van de 1,7-liter turbodiesel. Het is nog niet bekend of Chevy zijn nieuwe Corvette C7 in Genève zal onthullen.

Citroën DS4 Racing concept, DS3 Racing S.Loeb

Citroën gaat op de sportieve toer. De opvallende DS4 Racing Concept is weliswaar nog een concept, maar wie weet, misschien komt er zo’n snelle versie. Hij ligt 35 mm lager en heeft vóór en achter een grotere spoorbreedte dan de standaard DS4. Onder de kap een 1.6 turbomotor met 256 pk en een CO2-emissie van 155 g/km. Wie kent niet Sebastian Loeb die in het WRC steeds weer aan de top rijdt. Ter ere van de successen ontwikkelde Citroën de DS3 Racing S.Loeb.

Citroën Berlingo Multispace

De Berlingo debuteert met een facelift om hem op gelijk (design)niveau te brengen met zijn broer van Peugeot de Partner. De Berlingo is opgefrist met nieuwe koplampen en een nieuwe grille met geïntegreerd en groter chevronlogo. De richtingaanwijzers zijn aan de zijkanten van de koplampen geplaatst. De verbeterde aerodynamica zal invloed hebben op het verbruik. Citroën zegt dat de 90 pk sterke e-HDI turbodiesel een CO2-emissie heeft van 125 g/km. Dacia Lodgy

Dacia onthult aan het Lac Leman de Lodgy, een compacte minivan, die beschikbaar komt als vijf- en zevenzitter. De 4,50 m lange Lodgy (afgeleid van het Engelse woord Lodge) zal zoals we van Dacia gewend zijn beslist concurrerend geprijsd worden. Een eerste indruk van de Lodgy zagen we toen ex-Formule 1 kampioen Alain Prost er ruim een jaar geleden mee ging ijsracen voor de Franse Trophée Andros. Zijn Lodgy Glace (ijs) was uitgerust met een V6 met 355 pk.

Ferrari  F12 Berlinetta, California Handling Speciale

De vervanger van de 599 GTB ging is afgelopen woensdag op het internet onthuld als F12 Berlinetta. De sportwagen is uitgerust met de laatste 6,3-liter V12 met 730 pk en 690 Nm die zorgt voor raketachtige waarden voor de sprint: in 3,1 s bereikt hij 100 km/h en zet een topsnelheid op de klok van340 km/h. Carrosserie en onderstel zijn een stuk stijver en lichter dan van zijn voorganger.. Ferrari zegt dat de structurele stijfheid met twintig procent is toegenomen. Het gewicht bedraagt 1524 kg en de gewichtverdeling is 46/54 voor/achter.

Ferrari brengt ook de California mee, die met een nieuw Handling Speciale-pakket wordt geleverd en bovendien dertig kilo gewicht minder weegt en 30 pk – nu 490 pk –  meer heeft dan het basismodel. De nieuwe variant sprint in 3,8 s van 0-100 km/u.

Fiat 500L, Bravo Street

Een wereldpremière is er ook voor de lange versie van de Fiat 500. De vijfdeurs hatchback ging tot nog toe door het leven met de codename L-Zero. De voorkant is hetzelfde als van de 500, maar het onderstel is van de Punto. De 500L is ongeveer 4,15 m lang, 6 centimeter meer dan de 500. De auto wordt gebouwd in Servië, maar Fiat samen met de Servische regering 700 miljoen euro in de fabriek pompt, die vroeger Yugo’s bouwde. De Fiat Bravo Street is een nieuw variant voor stadsmensen, die via de sociale media met de buitenwereld verbonden willen zijn. Wat Fiat daarmee bedoelt, horen we dinsdag. nieuwe Fiat 120 HP Doblò 1.4 T-Jet: de enige turbo-benzinemotor in zijn klasse.

Ford B-Max

Hoewel hij in Genève zijn showdebuut maakt, werd hij twee weken geleden tijdens het 2012 Mobile World Congres in Barcelona onthuld. Ford-ceo Alan Mulally zal in hoogsteigen persoon naar Zwitserland komen om opnieuw het doek van de B-Max te halen.

De auto wordt gebouwd in Roemenië en is uitgerust met het Easy Access Door System met gewone portieren vóór en schuifdeuren achter. Daarbij zijn de B-stijlen verwerkt in de portieren, zodat een ruime instap is onttaan. De B-Max wordt leverbaar met de nieuwe 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor en een 1.6-liter TDCi-dieselmotor.

Ford Kuga, Fiesta ST

Ford onthulde in Amerika de nieuwe Escape, die bij ons door het leven gaat als Kuga. Ondanks de verschillende modelnamen, is de nieuwe suv een model dat wereldwijd gevoerd gaat worden.  Uiteraard komt er voor ons een dieselmotor beschikbaar. In Frankfurt onthulde Ford de Fiesta ST concept en nu is het de beurt aan de productieversie. Er is nog geen beeld van vrij gegeven.

G-Power M5 F10

De M5 is nog maar net uit, of tuningsfirma G-Power heeft hem alweer onder handen genomen. Wie nóg meer wil dan wat BMW M GmbH voor elkaar heeft gekregen, heeft met de G-Power M5 F10 de beschikking over 640 pk, 80 pk meer dan de ‘gewone’ M, terwijl het koppel met 93 Nm is vergroot naar 777 Nm. Goed voor de sprint in 3,9 seconden. Met eindstuk van het uitlaatsysteem in roestvrijstaal, keramisch remsysteem en 21-inch wielen.

Honda CR-V, NSX Concept en EV-Ster

De Europese versie van de Honda CR-V debuteert als prototype, maar is heel dicht bij het productiemodel, dat waarschijnlijk in Parijs zal worden onthuld. De nieuwe CR-V ziet er agressiever uit en wordt in de herfst bij de Nederlandse dealers verwacht. Na zijn wereldpremière in Detroit maakt de spectaculaire NSX Concept zijn Europese debuut in Genève. De sportwagen heeft een V6-middenmotor en het innovatieve SportHybrid SH-AWD (Super Handling All Wheel Drive) systeem. Nog even wachten, want hij komt pas rond eind 2014.

Nog een Europese introductie is er voor de EV-Ster, een elektrische tweezitter met achterwielaandrijving, en voor de nieuwe 1.6 diesel van Honda’s nieuwe generatie Earth Dreams Technology . De motor is de lichtste in zijn segment en heeft minder dan 100 g/km CO2-uitstoot.