Ceo Carlos Ghosn verklaarde dat Datsun het derde wereldmerk wordt naast Nissan en het premiummerk Infiniti. De eerste modellen met de naam Datsun, die ‘groen’ en klein zullen zijn, gaan in 2014 in de verkoop in Indonesië, India en Rusland. De auto’s zullen een prijs krijgen van rond 4.500 euro. Het wereldwijde volume zou volgens Nikkei op driehonderdduizend eenheden per jaar moeten komen te liggen.

Onder het nieuwe zesjarenplan van Nissan, dat vorig jaar is bekendgemaakt, streeft Nissan ernaar drie miljoen auto’s per jaar toe te voegen aan de huidige vier miljoen tegen 2016. De meeste groei moet komen van de opkomende markten. Ghosn kondigde de herrijzenis van Datsun aan toen hij in Indonesië bij de president op bezoek was. Nissan zal de komende twee jaar in Indonesië vierhonderdmiljoen dollar investeren en het aantal medewerkers verdubbelen en drie keer zoveel dealers aanstellen.

Goedkope auto’s en premiumauto’s zijn lucratieve segmenten in de autowereld. Het goedkoopste model van Nissan in Nederland momenteel is de Pixo van ongeveer achtduizend euro. Nissan heeft niet bekendgemaakt waar de nieuwe auto’s geproduceerd gaan worden. In India heeft Nissan met Renault een fabriek in Chennai met een capaciteit van vierhonderdduizend auto’s. En in Rusland zal Renault-Nissan naar verwachting binnenkort overeenstemming bereiken over het vergroten van het bestaande aandeel van 25 procent in Avtovaz, Ruslands grootste autofabrikant, tot 50 procent plus één aandeel waarmee de alliantie het dus voor het zeggen krijgt bij Avtovaz .

Dacia, het Roemeense budgetmerk, verdient tegenwoordig voor Renault goed geld met een operationele marge van zes procent – wat hoog is voor een volumeproducent. (bron: FT)