Ja, je moest genoegen nemen met techniek van gisteren maar als daar een prijs van eergisteren tegenover stond, betekende dit toch dat het model populair bleef.

Vorig jaar gingen maandelijks nog 17.000 exemplaren over de toonbank. Dat het doek nu alsnog voor de 2105/2107 valt, komt doordat er in Rusland een einde is gekomen aan de slooppremie voor oude auto’s. Dat betekent dat de doelgroep van de Lada (huishoudens die amper geldt hebben voor een nieuwe auto) uit zijn geweken naar een occasion. Met als gevolg dat de verkopen van de 2105/2107 met 71 procent zijn gedaald. Dat is voor AvtoVaz, de producent van de Lada, reden om de stekker er helemaal uit te trekken.

De honneurs in het budgetsegment zullen nu worden waargenomen door de Granta, een versimpelde versie van de Kalina. Dat is evenmin een technisch hoogstandje, maar je krijgt dan wel veel modernere techniek. Althans, geen genen die teruggaan tot 1966, toen de donorauto van de Lada (de Fiat 124) het levenslicht zag.

Deze week valt het doek voor de 2105/2107. Wie graag in koude oorlog c.q. onversneden communistische sferen wil blijven rondrijden, is nu aangewezen op de Niva. Die maakt hetzelfde motorgeluid, is bouwtechnisch geen haar beter en stamt uit 1976.

Bron: Autointernationaal