Seat trekt de Leon strak (fotogalerij/filmpje)

Seat heeft de nieuwe Leon gepresenteerd. Voor het merk waarvan de verkopen al jaren onder druk staan een heuglijk feit, maar eigenlijk zag het inmiddels 7 jaar oude model er nog prima uit. En in combinatie met de TSI motoren bood de Spanjaard niet alleen visueel genot, maar ook volop rij plezier.

Formeel was de Altea eerder aan de beurt om afgelost te worden, maar dit MPV-achtige model heeft bij lange na niet aan de verkoopverwachtingen voldaan. Seat wil zich geen tweede keer aan dezelfde steen stoten en zet daarom al haar kaarten in op de nieuwe Leon. De Altea (XL) mag een zachte dood gaan sterven.

Maakte de vorige Leon ten opzichte van zijn voorganger nog een grote designsprong voorwaarts, de nieuwe editie speelt vooral op veilig. En dat kan voor diegenen die de Spaanse hatchback verfrissend anders vonden een teleurstelling zijn. De jongste generatie ziet er weliswaar dankzij scherpe vouwen strak uit, maar oogt per saldo niet zo heel veel moderner dan een Citroën C4 of Hyundai i30. Wel is er sprake van iets andere carrosserieproporties. In de lengte kromp de nieuwe Leon namelijk met een stevige 5 centimeter (tot 4,26 meter), terwijl de wielbasis daarentegen met een relatief forse 6 centimeter groeide. Volgens Seat hebben de gewijzigde proporties met name een positieve bijdrage geleverd aan interieurruimte achterin en aan de capaciteit van de bagageruimte (380 liter).

Het uitblijven van een designrevolutie wordt gecompenseerd met een grote technologische progressie, want de nieuwe Leon maakt gebruik van het zogeheten MQB platform van Volkswagen, waarmee zustermerk Audi voor de A3 de primeur had. Nog niet zo lang geleden moest Seat het nog doen met ‘afdankertjes’ van het moederbedrijf. De Exeo liet echter zien dat niemand zat te wachten op half werk en dat als het Spaanse merk serieus genomen wil worden, men de klant geen opgewarmde kost van gisteren moet serveren.

Vanuit deze optiek luidt de behoudend vormgegeven, derde generatie Leon wel degelijk een nieuwe fase in. Door direct na Audi, maar nog vóór Volkswagen en Skoda bovengenoemd MQB te mogen gebruiken, kan Seat laten zien volwaardig mee te tellen in de familie. Technisch is er dus geen enkele reden meer om de Spanjaard te laten staan. Op sommige punten loopt de Leon zelfs voorop op de A3, want het nieuwe model is als eerste auto binnen zijn segment tegen meerprijs leverbaar met LED koplampen. Uiteraard zijn ook de achterlichten voorzien van dergelijke techniek. De oplettende kijker spot bovendien een licht gewijzigd merkembleem.

De nieuwe Leon zal leverbaar worden met een scala aan TSI en TDI motoren, waarvan de inhoud varieert van 1,2 tot 2,0 liter. Als toekomstige hardlopers noemt Seat de 1.6 TDI met 105 pk/250 Nm en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Deze Ecomotive uitvoering verbruikt namelijk slechts 3,8 liter/100 km. Ook van de 2,0 liter dieselvariant met 150 pk/320 Nm verwacht men veel. Deze Leon zorgt in theorie voor een verbruik van 4,0 liter/100 km.

Kort na de marktlancering zal het aanbod worden uitgebreid met 2 vermogenvarianten van de 1.2 TSI (86 of 105 pk), met de 122 pk sterke 1.4 TSI (122 pk) en met de 1.8 TSI die goed is voor 180 pk. Deze laatste variant is het voorlopige topmodel bij de benzineversies. Bij de diesels zal dat de 2.0 TDI met 184 pk/380 Nm zijn. Een motor waarover zelfs Audi voor de A3 nog niet beschikt. Overigens is afhankelijk van de krachtbron een handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak standaard. Een DSG transmissie met dubbele koppeling en 6 of 7 verzetten staat op de optielijst.

Alle krachtbronnen beschikken over directe inspuiting en turbotechnologie. Vergeleken met hun voorgangers is hun brandstofverbruik gemiddeld met 22 procent gedaald, mede doordat alle motoren nu zijn voorzien van start/stop techniek en ook omdat de nieuwe Leon gemiddeld 90 kilogram lichter is dan het oude model. De toepassing van meer lichtgewicht materialen heeft voor dit resultaat gezorgd. Aan de voorkant is een MacPherson vooras met subframe gemonteerd. De 1.8 TSI versie beschikt, evenals de sterkste 2.0 TDI uitvoering, achter over een multilink as; de minder krachtig gemotoriseerde uitvoeringen van de Leon moeten het daar doen met relatief simpele torsiestaaf vering. Hier merk je dus wél dat Seat een trede lager staat dan Audi!

Er komt ook weer een FR uitvoering en die zal beschikken over het nieuwe zogeheten Seat Drive Profile waarmee de karakteristieken van de stuurbekrachtiging, gaspedaalrespons en het motorgeluid (via een sound actuator) zijn aan te passen. Er zijn 3 instellingen: Eco, Comfort en Sport met daarnaast de mogelijkheid om de modi geheel op de voorkeuren van de bestuurder af te stemmen. De LED dashboardverlichting verandert qua tint bovendien in lijn met de gekozen instelling: wit voor Eco plus Comfort en rood voor Sport. Kijk, daar komt het aloude Spaanse temperament om de hoek kijken! Hopelijk geldt dat ook voor de rijeigenschappen. Seat beweert in ieder geval dat "het chassis van de nieuwe Leon hoog scoort vanwege zijn sportieve en levendige karakter".

Over het weinig verrassend vormgegeven interieur melden de Spanjaarden dat er bewust gekozen is voor premiummaterialen. Vanaf de bestuurdersstoel heeft men uitzicht op een strak dashboard, zodat de Leon ook in dit opzicht helemaal serieus genomen kan worden. De ontwerpers hebben het dashboard bewust naar de bestuurder gedraaid, om zo het sportieve gevoel en de ergonomie te versterken. Ook ontbreekt het de nieuwe Leon niet aan de nieuwste elektronische snufjes. Aan de basis van het infotainment palet staat het Easy Connect systeem, dat ook de communicatiefuncties aanstuurt, evenals een uitgebreide reeks voertuigfuncties. De Reference basisversie is voorzien van het zogeheten Media System Touch: een radio met 4 speakers en SD kaart uitbreiding. De Style en FR kenmerken zich door het Media System Colour met een hoogwaardig 5-inch touch screen, een radio/cd-speler en 6 speakers (8 stuks voor de FR), Bluetooth, USB of Aux-in. Verder is er ook nog het Media System Plus systeem, bestaande uit een groter 5,8-inch aanraakscherm met driedimensionale afbeeldingen in hogere resolutie, een iPod aansluiting, een optionele DAB tuner en stemherkenning. Het systeem bevat standaard 8 speakers en is eventueel uit te breiden met een navigatiefunctie. Op het gebied van veiligheid kan de nieuwe Leon worden uitgerust met vermoeidheiddetectie, een grootlicht assistent en rijstrooksignalering.

De nieuwe Leon beleeft zijn showdebuut eind september op de autosalon van Parijs en arriveert nog voor de jaarwisseling bij de dealer. "Daarna zal de Leon reeks met aanvullende versies uitgroeien tot een complete familie", aldus James Muir, de merkchef van Seat. Hij doelt daarmee op de komst van een coupéachtige 3-deurs Leon SC (inclusief een extra sportieve Cupra editie) en op de Leon ST stationwagon uitvoering. Dit laatste model is bedoeld om verweesde Altea rijders op te vangen.

Bron: Autointernationaal 

Seat trekt de Leon strak (fotogalerij/filmpje) - Automobielmanagement.nl

Seat trekt de Leon strak (fotogalerij/filmpje)

Seat heeft de nieuwe Leon gepresenteerd. Voor het merk waarvan de verkopen al jaren onder druk staan een heuglijk feit, maar eigenlijk zag het inmiddels 7 jaar oude model er nog prima uit. En in combinatie met de TSI motoren bood de Spanjaard niet alleen visueel genot, maar ook volop rij plezier.

Formeel was de Altea eerder aan de beurt om afgelost te worden, maar dit MPV-achtige model heeft bij lange na niet aan de verkoopverwachtingen voldaan. Seat wil zich geen tweede keer aan dezelfde steen stoten en zet daarom al haar kaarten in op de nieuwe Leon. De Altea (XL) mag een zachte dood gaan sterven.

Maakte de vorige Leon ten opzichte van zijn voorganger nog een grote designsprong voorwaarts, de nieuwe editie speelt vooral op veilig. En dat kan voor diegenen die de Spaanse hatchback verfrissend anders vonden een teleurstelling zijn. De jongste generatie ziet er weliswaar dankzij scherpe vouwen strak uit, maar oogt per saldo niet zo heel veel moderner dan een Citroën C4 of Hyundai i30. Wel is er sprake van iets andere carrosserieproporties. In de lengte kromp de nieuwe Leon namelijk met een stevige 5 centimeter (tot 4,26 meter), terwijl de wielbasis daarentegen met een relatief forse 6 centimeter groeide. Volgens Seat hebben de gewijzigde proporties met name een positieve bijdrage geleverd aan interieurruimte achterin en aan de capaciteit van de bagageruimte (380 liter).

Het uitblijven van een designrevolutie wordt gecompenseerd met een grote technologische progressie, want de nieuwe Leon maakt gebruik van het zogeheten MQB platform van Volkswagen, waarmee zustermerk Audi voor de A3 de primeur had. Nog niet zo lang geleden moest Seat het nog doen met ‘afdankertjes’ van het moederbedrijf. De Exeo liet echter zien dat niemand zat te wachten op half werk en dat als het Spaanse merk serieus genomen wil worden, men de klant geen opgewarmde kost van gisteren moet serveren.

Vanuit deze optiek luidt de behoudend vormgegeven, derde generatie Leon wel degelijk een nieuwe fase in. Door direct na Audi, maar nog vóór Volkswagen en Skoda bovengenoemd MQB te mogen gebruiken, kan Seat laten zien volwaardig mee te tellen in de familie. Technisch is er dus geen enkele reden meer om de Spanjaard te laten staan. Op sommige punten loopt de Leon zelfs voorop op de A3, want het nieuwe model is als eerste auto binnen zijn segment tegen meerprijs leverbaar met LED koplampen. Uiteraard zijn ook de achterlichten voorzien van dergelijke techniek. De oplettende kijker spot bovendien een licht gewijzigd merkembleem.

De nieuwe Leon zal leverbaar worden met een scala aan TSI en TDI motoren, waarvan de inhoud varieert van 1,2 tot 2,0 liter. Als toekomstige hardlopers noemt Seat de 1.6 TDI met 105 pk/250 Nm en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Deze Ecomotive uitvoering verbruikt namelijk slechts 3,8 liter/100 km. Ook van de 2,0 liter dieselvariant met 150 pk/320 Nm verwacht men veel. Deze Leon zorgt in theorie voor een verbruik van 4,0 liter/100 km.

Kort na de marktlancering zal het aanbod worden uitgebreid met 2 vermogenvarianten van de 1.2 TSI (86 of 105 pk), met de 122 pk sterke 1.4 TSI (122 pk) en met de 1.8 TSI die goed is voor 180 pk. Deze laatste variant is het voorlopige topmodel bij de benzineversies. Bij de diesels zal dat de 2.0 TDI met 184 pk/380 Nm zijn. Een motor waarover zelfs Audi voor de A3 nog niet beschikt. Overigens is afhankelijk van de krachtbron een handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak standaard. Een DSG transmissie met dubbele koppeling en 6 of 7 verzetten staat op de optielijst.

Alle krachtbronnen beschikken over directe inspuiting en turbotechnologie. Vergeleken met hun voorgangers is hun brandstofverbruik gemiddeld met 22 procent gedaald, mede doordat alle motoren nu zijn voorzien van start/stop techniek en ook omdat de nieuwe Leon gemiddeld 90 kilogram lichter is dan het oude model. De toepassing van meer lichtgewicht materialen heeft voor dit resultaat gezorgd. Aan de voorkant is een MacPherson vooras met subframe gemonteerd. De 1.8 TSI versie beschikt, evenals de sterkste 2.0 TDI uitvoering, achter over een multilink as; de minder krachtig gemotoriseerde uitvoeringen van de Leon moeten het daar doen met relatief simpele torsiestaaf vering. Hier merk je dus wél dat Seat een trede lager staat dan Audi!

Er komt ook weer een FR uitvoering en die zal beschikken over het nieuwe zogeheten Seat Drive Profile waarmee de karakteristieken van de stuurbekrachtiging, gaspedaalrespons en het motorgeluid (via een sound actuator) zijn aan te passen. Er zijn 3 instellingen: Eco, Comfort en Sport met daarnaast de mogelijkheid om de modi geheel op de voorkeuren van de bestuurder af te stemmen. De LED dashboardverlichting verandert qua tint bovendien in lijn met de gekozen instelling: wit voor Eco plus Comfort en rood voor Sport. Kijk, daar komt het aloude Spaanse temperament om de hoek kijken! Hopelijk geldt dat ook voor de rijeigenschappen. Seat beweert in ieder geval dat "het chassis van de nieuwe Leon hoog scoort vanwege zijn sportieve en levendige karakter".

Over het weinig verrassend vormgegeven interieur melden de Spanjaarden dat er bewust gekozen is voor premiummaterialen. Vanaf de bestuurdersstoel heeft men uitzicht op een strak dashboard, zodat de Leon ook in dit opzicht helemaal serieus genomen kan worden. De ontwerpers hebben het dashboard bewust naar de bestuurder gedraaid, om zo het sportieve gevoel en de ergonomie te versterken. Ook ontbreekt het de nieuwe Leon niet aan de nieuwste elektronische snufjes. Aan de basis van het infotainment palet staat het Easy Connect systeem, dat ook de communicatiefuncties aanstuurt, evenals een uitgebreide reeks voertuigfuncties. De Reference basisversie is voorzien van het zogeheten Media System Touch: een radio met 4 speakers en SD kaart uitbreiding. De Style en FR kenmerken zich door het Media System Colour met een hoogwaardig 5-inch touch screen, een radio/cd-speler en 6 speakers (8 stuks voor de FR), Bluetooth, USB of Aux-in. Verder is er ook nog het Media System Plus systeem, bestaande uit een groter 5,8-inch aanraakscherm met driedimensionale afbeeldingen in hogere resolutie, een iPod aansluiting, een optionele DAB tuner en stemherkenning. Het systeem bevat standaard 8 speakers en is eventueel uit te breiden met een navigatiefunctie. Op het gebied van veiligheid kan de nieuwe Leon worden uitgerust met vermoeidheiddetectie, een grootlicht assistent en rijstrooksignalering.

De nieuwe Leon beleeft zijn showdebuut eind september op de autosalon van Parijs en arriveert nog voor de jaarwisseling bij de dealer. "Daarna zal de Leon reeks met aanvullende versies uitgroeien tot een complete familie", aldus James Muir, de merkchef van Seat. Hij doelt daarmee op de komst van een coupéachtige 3-deurs Leon SC (inclusief een extra sportieve Cupra editie) en op de Leon ST stationwagon uitvoering. Dit laatste model is bedoeld om verweesde Altea rijders op te vangen.

Bron: Autointernationaal