De vierde generatie Range Rover is de eerste suv ter wereld met een lichtgewicht, geheel van aluminium gemaakte zelfdragende carrosserie, claimt Land Rover. De structuur is 39 procent lichter dan de stalen carrosserie van zijn voorganger (die met dik tweeënhalve ton ook wel erg zwaar was) waardoor een gewichtsbesparing tot 420 kilogram mogelijk is geworden, zo meldt Land Rover. Mede hierdoor zal de nieuwe Range Rover met TDV6-motor in Nederland een (groen) C-label hebben.

Behalve de lichtgewicht carrosserie is ook een totaal nieuwe aluminium voor- en achterwielophanging ontwikkeld met een nieuwe luchtvering aan alle vier de wielen. Een van de toonaangevende innovaties is een nieuwe generatie van Land Rover’s Terrain Response-systeem. De nieuwe uitvoering analyseert zelf de actuele rijomstandigheden en selecteert automatisch de meest geschikte instellingen van de verschillende voertuigsystemen voor de betreffende ondergrond of weersomstandigheden. Maatregelen aan de carrosseriestructuur en het akoestisch gelaagde glas voor de voorruit en de voorportierruiten heeft het geluidsniveau sterk teruggebracht, claimt Land Rover. Met bijna twaalf centimeter extra beenruimte profiteren de achterpassagiers van aanzienlijk meer ruimte en comfort. Er is ook de nieuwe optie met twee individuele zitplaatsen achterin.

De nieuwe Range Rover biedt keuze uit drie motoren: TDV6 en SDV8 dieselmotoren en V8 Supercharged benzinemotor. De nieuwe Range Rover is ontworpen en ontwikkeld in Land Rover’s ontwikkelingscentra in Groot-Brittannië en zal worden geproduceerd in een nieuw productiecentrum in Solihull.

De voorverkoop van de nieuwe Range Rover gaat van start in september 2012, waarna de eerste auto’s vanaf begin 2013 zullen worden afgeleverd aan klanten. De vierde generatie Range Rover wordt wereldwijd leverbaar in 160 landen.