De zevende generatie van de Golf zal officieel worden onthuld op de autosalon van Parijs, eind september, maar in afwachting trakteert Volkswagen ons al op een hele hoop technische informatie. Dat de Golf VII op het nieuwe, flexibele MQB (Modulare Quer Baukasten) platform staat (net zoals de jongste Audi A3), was al langer bekend, maar nu weten we ook dat hij met 4,255 meter ongeveer 6 centimeter langer wordt dan zijn voorganger; een winst die volledig tussen de assen werd bereikt. De wielbasis groeide daardoor tot 2,637 meter. Logischerwijs komt dat de binnenafmetingen ten goede: zowel voorin als achterin is meer plaats voor schouders en benen, en de kofferbak ziet zijn inhoud toenemen tot 380 liter (30 liter winst). De carrosseriebreedte nam toe tot 1,799 meter. De nieuwe Golf is wel iets lager (1,452 meter), hetgeen resulteert in een gunstigere Cw-waarde (0,274).

Ten opzichte van zijn voorganger is de Golf VII 112 kilogram lichter geworden. Daarmee zou de Volkswagen met 1150 kilo zelfs minder moeten wegen dan de vierde generatie van de evergreen, die 1163 kilo in de weegschaal legde. Aan de basis van die gewichtswinst staan geen dure materialen als aluminium, maar wel een nieuwe techniek van onder hoge druk (950 graden Celsius, 2.000 ton) warm gevormd dun maar ultrasterk staal voor de koetswerkpanelen en het chassis. Het passagiersgedeelte weegt nu 37 kilo minder, wat weer wordt bereikt door 23 kilo op de ruwe carrosserie te besparen, 0,4 kilo op het dashboard, en 1,4 kilo op de dwars drager onder de boordplank. Verder werd de airconditioning 2,7 kilo lichter, doen de stoelen/achterbank de weegschaalnaald 7 kilo minder ver uitslaan en werd er nog 2,5 kilo bespaard op ander klein spul. Maar ook subframes en onderstel (waarbij soortgelijke voor/achter wielophangingen worden gebruikt als bij Golf VI) zijn in totaal 26 kilo lichter en verder wordt 3 kilo op de elektrische bekabeling bespaard, 12 kilo op bijzondere uitvoeringen en 22 kilo op motoren en transmissies.

Het lagere gewicht en de verbeterde stroomlijn schept hoge verwachtingen omtrent het verbruik: voor de 1.4 TSI met cilinderuitschakeling en 140 pk belooft Wolfsburg een gemiddelde inname van 4,8 liter benzine per 100 km, hetgeen een CO2-uitstoot van 112 gram/km betekent. De instapdiesel, een 1.6 TDI van 105 pk, kan toe met 3,8 liter brandstof per 100 km en heeft als emissiewaarde 99 gram/km. Volkswagen kondigt voor het tweede kwartaal van 2013 alvast de komst van een BlueMotion versie aan, die slechts 85 gram CO2/km zou uitstoten en niet meer dan 3,2 liter diesel per 100 km verbruikt. Daarmee is deze Golf zelfs zuiniger/schoner dan de huidige Polo BlueMotion. Het spreekt voor zich dat hij in aanmerking komt voor een tot 14 procent verlaagde bijtelling bij zakelijk gebruik. Particuliere rijders profiteren van vrijstelling van wegenbelasting voor maximaal 2 jaar. Volkswagen meldt voor de nieuwe Golf een verbruiksreductie tot 23 procent. De gemiddelde CO2-uitstoot werd met 13,9 procent verlaagd.

Binnenin krijgt de Golf VII een aanraakscherm van 5 tot 8 inch, afhankelijk van het gekozen uitrustingniveau. Daarnaast zal de Volkswagen geleverd kunnen gaan worden met een waslijst aan rij hulpsystemen, zoals een automatische noodrem (maar zonder voetgangersherkenning). De zevende generatie Golf zal worden gebouwd in het Duitse Wolfsburg, op een nieuwe, erg flexibele productieband waarop verschillende koetswerkvarianten tegelijkertijd kunnen worden geassembleerd. We mogen hem eind dit jaar bij de dealers verwachten. Hij verschijnt dan wederom als 3/5-deurs hatchback op de markt. Een GTI uitvoering met 225 pk vermogen volgt op korte termijn. Voor de medio 2014 te introduceren Golf R kan gerekend worden op minimaal 285 pk. Dat is, niet geheel zonder toeval, 5 pk meer dan de sterkste Opel Astra biedt.

Bron: Autointernationaal