Het zal geen verrassing zijn dat de nieuwe Golf volgens zijn maker veiliger, comfortabeler, dynamischer en ruimer is dan zijn voorganger. Daarbij is Volkswagen erin geslaagd het gewicht met zo´n honderd kilogram terug te brengen, afhankelijk van de uitvoering. Mede hierdoor is de Golf tot 23 procent zuiniger dan voorheen.

Volkswagen heeft voor de Golf nieuwe motoren ontwikkeld, alle met start-stopsysteem en regeneratie van remenergie. Bij de marktintroductie zijn er twee benzineversies. De basisversie, de 1.2 TSI met 85 pk, laat een gemiddeld verbruik noteren van 1 op 20,4 (CO2: 113 g/km). Dat is 0,6 l/100 km zuiniger dan de voorganger. De 140 pk sterke TSI is voorzien van cilinderuitschakeling en voldoet nu al aan de EU6-emissienorm. Het gemiddelde verbruik: 1 op 20,8 (CO2: 112 g/km).

Het dieselgamma start met de 105 pk sterke 1.6 TDI die gemiddeld 1 op 26,3 verbruikt (CO2: 99 g/km). De 2.0 TDI met 150 pk laat 1 op 24,4 noteren (CO2: 106 g/km). Later volgt de Golf BlueMotion, met een gemiddeld verbruik van 1 liter diesel op 31,3 km (CO2: 85 g/km). De Golf is er met een zesversnellingsbak en met een zes- of zeventraps DSG-transmissie.

De auto is 425,5 cm lang (+56 mm t.o.v. zijn voorganger), 179,9 cm breed (+13 mm) en 145,2 cm hoog (-28 mm). Daarbij is de wielbasis met 59 mm gegroeid tot 263,7 cm. De wielen staan ‘op de hoeken’ van de carrosserie. De lengte van het interieur bedraagt 175,0 cm (+14 mm) en de bagageruimte met variabele laadvloer heeft nu een inhoud van 380 liter (+30 l). De tildrempel is met 66,5 cm (-17 mm) de laagste in zijn klasse.

De nieuwe Golf wordt leverbaar als Trendline, Comfortline en Highline. Hij is vanaf 1 oktober te bestellen en staat vanaf 3 november bij de Nederlandse dealers. Rond 1 oktober worden de prijzen en specificaties bekendgemaakt.