Mercedes B-klasse massaal op gas

Op de komende autosalon van Parijs (29 september-14 oktober) beleeft de Mercedes B 200 Natural Gas Drive zijn wereldpremière.

Dit model is geschikt voor het gebruik van aardgas of biogas. Het gemiddelde verbruik van 4,2 kg aardgas per honderd km komt overeen met een CO2-uitstoot van 115 g/km, waardoor deze auto in de twintig procent bijtellingscategorie valt.

De B 200 Natural Gas Drive maakt gebruik van het  modulaire Energy-space koetswerkconcept. In de dubbele wagenbodem onder de achterstoelen zijn in totaal drie gastanks ondergebracht (totale inhoud 125 liter of 21 kg). Voor noodgevallen is er een 12-liter benzinetank. Ondanks de plaatsing van de tanks is er een identiek ruimteaanbod als dat van de benzine- en dieselmodellen.

De viercilinder motor van de B 200 Natural Gas Drive levert een vermogen van 115 kW/156 pk. Hij werkt volgens het zogenaamde monovalent+ principe. Dat betekent dat hij normaal gesproken gebruik maakt van aardgas. De overschakeling van aardgas naar benzine gebeurt zonder dat de bestuurder het merkt. Er is geen mogelijkheid om ‘handmatig’ over te schakelen van aardgas naar benzine. De prestaties van de B-Klasse met aardgasmotor zijn pittig. De topsnelheid bedraagt 200 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt 9,1 s. Het gemiddelde verbruik in de Nieuwe Europese Rij-Cyclus (NEFZ) bedraagt 4,2 kg hoog calorisch aardgas per honderd km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 115 g/km. Daarmee zijn de emissies circa zestien procent lager dan van de toch al efficiënte B 200 BlueEFFICIENCY.  De B 200 Natural Gas Drive voldoet nu al aan de Euro 6-emissienorm die vanaf 2014 van kracht is.

Mercedes B-klasse massaal op gas - Automobielmanagement.nl

Mercedes B-klasse massaal op gas

Op de komende autosalon van Parijs (29 september-14 oktober) beleeft de Mercedes B 200 Natural Gas Drive zijn wereldpremière.

Dit model is geschikt voor het gebruik van aardgas of biogas. Het gemiddelde verbruik van 4,2 kg aardgas per honderd km komt overeen met een CO2-uitstoot van 115 g/km, waardoor deze auto in de twintig procent bijtellingscategorie valt.

De B 200 Natural Gas Drive maakt gebruik van het  modulaire Energy-space koetswerkconcept. In de dubbele wagenbodem onder de achterstoelen zijn in totaal drie gastanks ondergebracht (totale inhoud 125 liter of 21 kg). Voor noodgevallen is er een 12-liter benzinetank. Ondanks de plaatsing van de tanks is er een identiek ruimteaanbod als dat van de benzine- en dieselmodellen.

De viercilinder motor van de B 200 Natural Gas Drive levert een vermogen van 115 kW/156 pk. Hij werkt volgens het zogenaamde monovalent+ principe. Dat betekent dat hij normaal gesproken gebruik maakt van aardgas. De overschakeling van aardgas naar benzine gebeurt zonder dat de bestuurder het merkt. Er is geen mogelijkheid om ‘handmatig’ over te schakelen van aardgas naar benzine. De prestaties van de B-Klasse met aardgasmotor zijn pittig. De topsnelheid bedraagt 200 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt 9,1 s. Het gemiddelde verbruik in de Nieuwe Europese Rij-Cyclus (NEFZ) bedraagt 4,2 kg hoog calorisch aardgas per honderd km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 115 g/km. Daarmee zijn de emissies circa zestien procent lager dan van de toch al efficiënte B 200 BlueEFFICIENCY.  De B 200 Natural Gas Drive voldoet nu al aan de Euro 6-emissienorm die vanaf 2014 van kracht is.