In tegenstelling tot zijn voorgangers zal de vierde generatie niet alleen als 4WD geleverd worden, maar komt hij ook met voorwielaandrijving beschikbaar. Dat is volgens directeur Jorgen Pluym goed voor ons land, waar in deze klasse voornamelijk 2WD-modellen worden verkocht. Tot nu toe besloeg  Honda in ons land met de CR-V zo’n 48 procent van het segment en verkocht in totaal na de marktintroductie van het model in 1997 rond 10.700 exemplaren.

Pluym: "Met 2WD breiden we uit naar de onderkant en met de beschikbaarheid van versies met een ruimere uitrusting naar de bovenkant. Zo dichten we rond 79 procent van het segment af."

Pluym wil voor de CR-V een nieuwe doelgroep aanboren. "Vorig jaar kregen we voor de hybride veel leaserijders. Zij zijn niet loyaal en kijken alleen maar naar 14 procent bijtelling.. Wél hebben we veel trouwe CR-V klanten. De zakelijke rijder is niet onze primaire doelgroep en dertigers zijn vaak zakelijke rijders. We hebben wel zakelijke rijders zijn, maar dan zijn dat voornamelijk 40-50 jarige MKB-ers. Wij zullen ons meer op de 40+ groep concentreren. Als het ontwerp aanslaat, is het goed. We gaan dan ook gerichte internet bannering doen en minder op de surfers Verder adverteren in print en een klein deel op televisie. November is een dure tijd en dus moeten we met ons beperkte reclamebudget heel gericht zijn."

Volgens Pluym moeten de dealers nu uit hun showroom komen. "Met de hybride hype in 2009, zakte de markt 20 procent en pluste Honda 20 procent. Maar die tijd is voorbij. Er zijn nu tal van dealernetwerk bijeenkomsten om nieuwe ideeën op te pakken, maar we zien dat het nog steeds moeilijk is om veranderingen door te voeren."

In het begin van de crisis is er volgens Pluym heel bewust afscheid genomen van alles wat geen volume opleverde. Maar nu stapt Honda bij voorbeeld weer in de autosport (WTCC). Hij vindt dat Honda als importeur te lief is voor dealers: "Eén van de liefste… We hebben wel targets maar sturen geen auto’s af, want dan is er heibel in de tent. Hebben we formeel ook een probleem als er niet betaald wordt." Pluym is wel tevreden over het dealernetwerk: "De verdeling is goed. Er is er natuurlijk altijd wel één die beter kan of moet. "

De doelstelling van Honda voor Nederlands is om in een vol jaar 1.500 á 2.000 CR-V’s te verkopen. Pluym verwacht nog in de eerste helft van deze maand de prijzen bekend te kunnen maken. "Wij richten ons op 29 tot 36 duizend euro voor de 2WD-modellen en 36.000 tot 46.500 voor die met 4WD."  Hij verwacht een verdeling voor de benzinemotor van 37 % voor de 2WD  en 53 % 4WD, terwijl dan 10 procent voor rekening komt van de 2.2 DTec diesel, die alleen als 4WD wordt geleverd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding