In totaal roept Toyota in Nederland 27.041 auto’s terug, waarvan 11.119 stuks van de Prius II. Het gaat om de Corolla (6 juli 2001 – 31 maart 2004), de Avensis  (1.6 en 1.8 benzine 21 augustus 2002 – 14 oktober 2008) en de  Prius II (4 juni 2003 – 27 maart 2009). De eigenaren krijgen per brief een oproep langs te komen voor een inspectie van de stuuras, zijnde de verbindingsas tussen stuurwiel en stuurhuis. Die zou in bepaalde gevallen ruimte kunnen krijgen door slijtage als gevolg van veel stuurbewegingen bij lage snelheden, zoals bij frequent inparkeren. Dan is de kracht die op de lagering van de as staat relatief groot en dat zou slijtage kunnen opleveren. Bij ruim elfduizend exemplaren van de Prius II wordt een vloeistofpomp vervangen die moet zorgen voor de koeling van het hybride systeem. Volgens de importeur zijn er in Nederland geen meldingen of ongelukken door de mogelijke gebreken bekend. Alle werkplaatskosten zijn voor rekening van Toyota, aldus de autofabrikant.

Het merendeel van de 2,77 miljoen betrokken auto’s is tussen 2000 en 2012 verkocht in Japan. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen vierhonderd  klachten gekregen over slecht functionerende pompen. Een handvol mensen beklaagde zich over problemen bij het sturen. Ongelukken zouden zich niet hebben voorgedaan. Amper een maand geleden riep Toyota nog 7,4 miljoen auto’s terug omdat de elektrische raambediening niet brandveilig was.

Toyota is zeer alert op mogelijke problemen om imagoschade te voorkomen. Toyota heeft zeer veel negatieve publiciteit gekregen door de perikelen met de Prius in Amerika, de zogenoemde Priusgate, wat uiteindelijk een storm in een glas water bleek maar wat ondertussen veel schade toebracht aan de imago van uitmuntende kwaliteit en betrouwbaarheid van Toyota. Topman Akio Toyoda heeft daarop verkondigd dat zijn bedrijf er alles aan zou doen om het kwaliteitsimago, het onderscheidende kenmerk van Toyota, weer terug te winnen. Acties als deze recall moeten ongetwijfeld in dit licht worden gezien. En kennelijk mag het een paar centen kosten.