Directeur Annette Winkler van het merk Smart: "Tot nu toe zijn ruim duizend elektrische Smarts van de band gerold. De productie wordt nu voortdurend verhoogd om overal ter wereld te kunnen voldoen aan de vraag van onze klanten." De condities voor een constante productie van modellen met elektrische aandrijving en verbrandingsmotor zijn optimaal in Hambach, vindt fabrieksdirecteur Joachim Bekter. "Het Smart-concept was van begin af aan bedoeld voor diverse aandrijflijnvormen. Daarvoor werd de locatie zodanig ingericht dat ook configuraties zoals een elektrische aandrijving relatief eenvoudig toegevoegd konden worden." De noodzakelijke componenten zijn allemaal tot stand gekomen in joint-ventures met de Duitse ondernemingen Bosch (EM-motive) en Evonik (Deutsche ACCUmotive) en Smart spreekt daarom van de eerste in serie geproduceerde Europese elektrische auto.

Door meer dan tweehonderd miljoen euro te investeren in het vergroten en verbouwen en in de voorbereidingen voor de opvolger van de huidige Smart wordt de toekomst van de fabriek in Hambach gewaarborgd, zegt Smart zelf.  Hambach werd in 1997 ingewijd. Sinds 1998 wordt er de fortwo geproduceerd en sinds 2005 de tweede (huidige) generatie. De miljoenste fortwo werd in september 2008 na tien jaar produceren gebouwd. Inmiddels zijn het 1,4 miljoen stuks.