Dat zijn de belangrijkste resultaten van een representatieve enquête onder duizend autokopers, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau puls uit Nürnberg.

Anders dan autokopers in andere landen willen Duitse klanten ook in het lage segment gaan voor kwaliteit. Ze zitten in een relatief hogere prijscategorie. Van invloed vinden ze ook welke invloed een budgetlabel heeft op het merkimago van het moederbedrijf. Opvallend: 32 % van de Duitse autokopers ziet juist een positieve invloed, terwijl 26 % helemaal géén invloed ziet op het achterliggende merk. Goedkope auto’s zijn volgens de meerderheid van de ondervraagden juist ‘slim’  en ‘stijlvol’ dan ‘goedkoop’. Puls-directeur Konrad Weßner wijst op het succes van Dacia. Als deze op een laag prijsniveau instappende klanten ook nog eens loyaal blijven en in een later stadium opteren voor hoogwaardiger voertuigen is de energie die gestoken is in budgetauto’s lonend.

Aanleiding voor de telefonische peiling was de ook in Duitsland veranderde betekenis van de auto en oprukkende vraag naar goedkopere modellen die toch kwaliteit bieden. Als actueel voorbeeld wijst puls op Volkswagen, dat zich in China wil gaan bezighouden met budgetmodellen.

 2012-12-21_billigautos.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding