Mercedes: luchtweerstand belangrijker dan koolstofvezel

Mercedes introduceerde de nieuwe supergestroomlijnde CLA op de vooravond van de Detroit Motor Show. Stroomlijn is gemakkelijker toe te passen in auto’s dan licht materiaal en het levert acht procent minder verbruik op.

Dat zei techniekbaas Weber van Mercedes-Benz. De nieuwe coupé oogt gestroomlijnd en dat wordt tot in het extreme doorgevoerd, want de auto scoort een luchtweerstand van Cw f Cd 0.22, voorheen een droomwaarde. Technisch topman Weber zei in Detroit dat die aanpak illustratief zal zijn voor de nabije toekomst. "Een lage luchtweerstand is een relatief eenvoudige en betaalbare manier om het verbruik flink terug te dringen, al gauw met acht procent. En belangrijker: dan heb je het over échte winst die in de praktijk voelbaar is. Geen theoretische waarde."  Met een nauwelijks verholen knipoog naar BMW en Audi meldt Weber verder dat het gebruik van extreem lichte materialen zoals aluminium en zeker koolstofvezel zoveel nadelen heeft dat Mercedes het vooralsnog alleen in specifieke toepassingen zal gebruiken. De Mercedes-topman lijkt tussen de regels door aan te geven dat BMW (koolstofvezel) zich met zijn i3 een beetje in de hoek heeft geschilderd.

Reacties

dit is alleen maar waar en van toepassing op de snelweg.
bij file rijden en in de stad kan je beter op gewicht letten

Geplaatst door: jaap op

Een lagere massa betekent ook lichtvoetiger rijeigenschappen, een betere beheersbaarheid in noodsituaties en minder slijtage aan het onderstel. Bovendien heb je vanuit stilstand minder energie nodig om de massa op gang te brengen. Allemaal zaken waarop de luchtweerstand weinig invloed uitoefent. Sowieso zou een fabrikant niet moeten kiezen voor óf óf, maar voor én én, wil er echt vooruitgang geboekt worden in emissiebeperking.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op
Mercedes: luchtweerstand belangrijker dan koolstofvezel - Automobielmanagement.nl

Mercedes: luchtweerstand belangrijker dan koolstofvezel

Mercedes introduceerde de nieuwe supergestroomlijnde CLA op de vooravond van de Detroit Motor Show. Stroomlijn is gemakkelijker toe te passen in auto’s dan licht materiaal en het levert acht procent minder verbruik op.

Dat zei techniekbaas Weber van Mercedes-Benz. De nieuwe coupé oogt gestroomlijnd en dat wordt tot in het extreme doorgevoerd, want de auto scoort een luchtweerstand van Cw f Cd 0.22, voorheen een droomwaarde. Technisch topman Weber zei in Detroit dat die aanpak illustratief zal zijn voor de nabije toekomst. "Een lage luchtweerstand is een relatief eenvoudige en betaalbare manier om het verbruik flink terug te dringen, al gauw met acht procent. En belangrijker: dan heb je het over échte winst die in de praktijk voelbaar is. Geen theoretische waarde."  Met een nauwelijks verholen knipoog naar BMW en Audi meldt Weber verder dat het gebruik van extreem lichte materialen zoals aluminium en zeker koolstofvezel zoveel nadelen heeft dat Mercedes het vooralsnog alleen in specifieke toepassingen zal gebruiken. De Mercedes-topman lijkt tussen de regels door aan te geven dat BMW (koolstofvezel) zich met zijn i3 een beetje in de hoek heeft geschilderd.

Reacties

dit is alleen maar waar en van toepassing op de snelweg.
bij file rijden en in de stad kan je beter op gewicht letten

Geplaatst door: jaap op

Een lagere massa betekent ook lichtvoetiger rijeigenschappen, een betere beheersbaarheid in noodsituaties en minder slijtage aan het onderstel. Bovendien heb je vanuit stilstand minder energie nodig om de massa op gang te brengen. Allemaal zaken waarop de luchtweerstand weinig invloed uitoefent. Sowieso zou een fabrikant niet moeten kiezen voor óf óf, maar voor én én, wil er echt vooruitgang geboekt worden in emissiebeperking.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op