De Transit Courier gaat de concurrentie aan met de Nemo/Bipper/Fiorino, waarvoor overigens 0,2 kuub meer laadruimte wordt opgegeven. Verder hebben deze modellen het voordeel van hun kleinere lengte (3,86 meter). Het laadvermogen van de Ford is met 660 kg wel weer wat hoger dan de 530 à 590 kg voor de PSA-Fiat modellen. Kombi-versies zijn voorzien van een flexibele, in delen neerklapbare achterbank (60:40) met een mechanisme voor kantelen/draaien voor nog meer veelzijdigheid of voor zowel persoonlijk als zakelijk gebruik.

De Transit Courier wordt verkrijgbaar met diesel- en benzinemotoren met het laagste brandstofverbruik in hun klasse, aldus Ford. Klanten kunnen kiezen uit de 1,5-liter (75 pk) en 1,6-liter (95 pk) Duratorq TDCi-dieselmotoren en de opmerkelijke 1,0-liter EcoBoost-benzinemotor van 100 pk.

Vice President Product Development bij Ford Europa: "We verwachten dat de gehele nieuwe Transit-reeks ertoe zal bijdragen dat de verkoop tegen 2016 is toegenomen tot 400.000 eenheden per jaar. Dat is ruim 50% meer dan onze huidige verkoopaantallen."