Peugeot verwacht veel van nieuwe crossover 2008

Het moment is niet bepaald ideaal voor de introductie van een nieuw model, maar daarvan heeft niet alleen Peugeot last. Ondanks de dalende omzetten op de Europese markt en de grote financiële problemen van de PSA Group heeft het Franse merk positieve verwachtingen voor zijn spiksplinternieuwe 2008.

Het is de opvolger van de 207 SW is een crossover in het B-segment, het snelstgroeiende segment ter wereld. Hij staat op de bodemplaat van de 208 en deelt 65 procent van de onderdelen met de nu al zeer succesvolle hatchback.De 2008 wordt gebouwd in drie fabrieken voor markten wereldwijd.  Voor een vol jaar wordt rekening gehouden met een productie van 200 duizend exemplaren, waarvan de helft in de fabriek in het Franse Mulhouse wordt gebouwd voor de Europese en wereldwijde markten behalve Zuid-Amerika en China. De productie van de 2008 start in 2014 in de Braziliaanse fabriek in Porto Real  en in 2015 in Wuhan in China.

Uiteraard is ‘t de vraag of de huidige 207 SW-klant zich kan vinden in de moderne styling van de 2008, maar in ons land zijn de eerste tekenen hoopgevend. In de anderhalve week dat de orderboeken voor de nieuwe Peugeot zijn geopend, is de eerste toewijzing van 400 auto’s door de dealers afgenomen, terwijl de volgende 500 exemplaren eveneens zo goed als besproken zijn. Een koopcontract is inmiddels door 135 klanten getekend.

Frédéric Templer, algemeen directeur van Peugeot Nederland, is blij dat de dealers positief zijn over het nieuwe model: "Als ze het maar zo-zo vinden, is het veel moeilijker om de klanten te inspireren en over de streep te trekken. Gelukkig zit dat dus wel goed."

In Nederland zijn nu 46 contractpartners met in totaal 150 garages. "Dat is het standaard aantal voor Nederland," aldus Templer, die desgevraagd zegt dat de sluiting van het Peugeot Experience in Breukelen geen negatief effect heeft gehad. "Destijds was het uitstekend om hier met klanten naar toe te gaan, maar toen ik begin 2012 in Nederland kwam, vroeg ik mij af waar de klanten waren. Dat komt ook omdat de dealers zijn meegegaan met de tijd en beseffen dat de klanten hun huiswerk op het internet doen. Dat vereist een andere insteek. In de tijd van bezuinigingen was de sluiting van het Experience Center dan ook een logische stap. Hadden de bomen nog tot in de hemel gegroeid, was het misschien langer open gebleven."

De 2008 arriveert op 6 juni bij de Peugeot-dealers als 1.2  Vti, de 3-cilindermotor met 80 pk (20 % bijtelling) en een vanafprijs van 17.990 euro en als 4-cilinder 1.6 VTi met 120 pk (25 % bijtelling) en vanaf 19.390 euro. De 1.6 e-HDi diesel is er in twee varianten:  92 pk of met 115 pk. Ze hebben een vanafprijs van respectievelijk 22.490 en 25.790 euro en vallen in de 20 % bijtelling. De 92 pk diesel is ook als 2Tronic beschikbaar v.a. 24.950 euro.

De benzineversies van de 2008 komen beschikbaar in de drie bekende uitvoeringsniveaus: Access, Active en Allure. De diesels zijn niet in de Access basisversie beschikbaar.

Vanaf de marktintroductie is verder de tot 500 exemplaren gelimiteerde 2008 Premiére beschikbaar. Dit is een 120 pk sterke 1.6 VTi in Allure-uitvoering met 17-inch lichtmetalen wielen in combinatie met Gripcontrol, een glazen panoramadak, extra getinte achterruit en zijruiten, kunstleer/alcantara bekleding, Connect navigatiesysteem, RVS instaplijsten en nog enkele kleine extra’s. De meeruitrusting vertegenwoordigt een waarde van 2200 euro, maar met een prijs van 24.390 euro kost dit de klant 1400 euro.

Voor de leasemarkt zijn er twee 2008 Blue Lease versies: de Active met de 1.2 VTi of de 92 pk 1.6 e-HDi en de Executive, die naast de twee genoemde motoren ook met de 115 pk 1.6 e-HDi beschikbaar is.

Peugeot verwacht veel van nieuwe crossover 2008 - Automobielmanagement.nl

Peugeot verwacht veel van nieuwe crossover 2008

Het moment is niet bepaald ideaal voor de introductie van een nieuw model, maar daarvan heeft niet alleen Peugeot last. Ondanks de dalende omzetten op de Europese markt en de grote financiële problemen van de PSA Group heeft het Franse merk positieve verwachtingen voor zijn spiksplinternieuwe 2008.

Het is de opvolger van de 207 SW is een crossover in het B-segment, het snelstgroeiende segment ter wereld. Hij staat op de bodemplaat van de 208 en deelt 65 procent van de onderdelen met de nu al zeer succesvolle hatchback.De 2008 wordt gebouwd in drie fabrieken voor markten wereldwijd.  Voor een vol jaar wordt rekening gehouden met een productie van 200 duizend exemplaren, waarvan de helft in de fabriek in het Franse Mulhouse wordt gebouwd voor de Europese en wereldwijde markten behalve Zuid-Amerika en China. De productie van de 2008 start in 2014 in de Braziliaanse fabriek in Porto Real  en in 2015 in Wuhan in China.

Uiteraard is ‘t de vraag of de huidige 207 SW-klant zich kan vinden in de moderne styling van de 2008, maar in ons land zijn de eerste tekenen hoopgevend. In de anderhalve week dat de orderboeken voor de nieuwe Peugeot zijn geopend, is de eerste toewijzing van 400 auto’s door de dealers afgenomen, terwijl de volgende 500 exemplaren eveneens zo goed als besproken zijn. Een koopcontract is inmiddels door 135 klanten getekend.

Frédéric Templer, algemeen directeur van Peugeot Nederland, is blij dat de dealers positief zijn over het nieuwe model: "Als ze het maar zo-zo vinden, is het veel moeilijker om de klanten te inspireren en over de streep te trekken. Gelukkig zit dat dus wel goed."

In Nederland zijn nu 46 contractpartners met in totaal 150 garages. "Dat is het standaard aantal voor Nederland," aldus Templer, die desgevraagd zegt dat de sluiting van het Peugeot Experience in Breukelen geen negatief effect heeft gehad. "Destijds was het uitstekend om hier met klanten naar toe te gaan, maar toen ik begin 2012 in Nederland kwam, vroeg ik mij af waar de klanten waren. Dat komt ook omdat de dealers zijn meegegaan met de tijd en beseffen dat de klanten hun huiswerk op het internet doen. Dat vereist een andere insteek. In de tijd van bezuinigingen was de sluiting van het Experience Center dan ook een logische stap. Hadden de bomen nog tot in de hemel gegroeid, was het misschien langer open gebleven."

De 2008 arriveert op 6 juni bij de Peugeot-dealers als 1.2  Vti, de 3-cilindermotor met 80 pk (20 % bijtelling) en een vanafprijs van 17.990 euro en als 4-cilinder 1.6 VTi met 120 pk (25 % bijtelling) en vanaf 19.390 euro. De 1.6 e-HDi diesel is er in twee varianten:  92 pk of met 115 pk. Ze hebben een vanafprijs van respectievelijk 22.490 en 25.790 euro en vallen in de 20 % bijtelling. De 92 pk diesel is ook als 2Tronic beschikbaar v.a. 24.950 euro.

De benzineversies van de 2008 komen beschikbaar in de drie bekende uitvoeringsniveaus: Access, Active en Allure. De diesels zijn niet in de Access basisversie beschikbaar.

Vanaf de marktintroductie is verder de tot 500 exemplaren gelimiteerde 2008 Premiére beschikbaar. Dit is een 120 pk sterke 1.6 VTi in Allure-uitvoering met 17-inch lichtmetalen wielen in combinatie met Gripcontrol, een glazen panoramadak, extra getinte achterruit en zijruiten, kunstleer/alcantara bekleding, Connect navigatiesysteem, RVS instaplijsten en nog enkele kleine extra’s. De meeruitrusting vertegenwoordigt een waarde van 2200 euro, maar met een prijs van 24.390 euro kost dit de klant 1400 euro.

Voor de leasemarkt zijn er twee 2008 Blue Lease versies: de Active met de 1.2 VTi of de 92 pk 1.6 e-HDi en de Executive, die naast de twee genoemde motoren ook met de 115 pk 1.6 e-HDi beschikbaar is.