De Senova (spreek uit: Shenbao) beleefde vorige maand zijn debuut op de Shanghai Auto Show en de verkoop start deze maand. De auto is 4,86 meter lang en voor de aandrijving zorgt een 201 pk sterke 2,0 liter turbobenzinemotor, de letter D in de typeaanduiding wijst dus niet op diesel. De prijs bedraagt omgerekend zo’n dertigduizend euro. Daarmee is het model ongeveer een kwart goedkoper dan een vergelijkbaar gemotoriseerde Volkswagen Passat. In een later stadium zal het gamma worden uitgebreid met een 1.8 Turbo (174 pk) en met een 2.3 met 247 pk. Net als bij Saab gaat het steeds om viercilinder motoren en ze zijn steevast gekoppeld aan een vijftraps automaat. In ontwikkeling is een extra krachtige, sportieve uitvoering, evenals een elektrische versie. De carrosserie is wel compleet nieuw maar toch kan je aan de proporties (en dan met name de grote overhang vóór en achter) wel zien dat we hier te maken hebben met een voormalige Saab. En misschien ook wel aan de locatie van de startknop: die bevindt zich namelijk tussen de voorstoelen.

Voor BAIC is het slagen van de Senova D extra belangrijk omdat het bedrijf bezig is met een beursnotering in Hong Kong. Investeerders zullen sneller met geld over de brug komen als er aangetoond kan worden dat men een cash cow in handen heeft. Maar of dat ook het geval is?  Sedans als deze heb je in China even veel als rijstkorrels.

BAIC mikt met de Senova D op mannen van in de veertig. Om die reden is Nicolas Cage (49) aangetrokken om het model te promoten. In China is BAIC overigens de lokale joint-venture partner van Mercedes-Benz. Gezamenlijk bouwen zij de Mercedes C-klasse, E-klasse en GLK voor de lokale markt. Mocht men in Stuttgart nog een budgetsedan nodig hebben, dan kan men uit Azië dus deze Senova inzetten. Als alternatief voor de Passat van concurrent Volkswagen, maar vooral om de Superb van diens prijsdochter Skoda een voet dwars te zetten. (bron: autointernationaal.nl)