Limousine klinkt misschien beter dan sedan want de aanduiding sedan wekt nog associaties op met de ouderwetse koetsvorm. Maar juist voor deze carrosserievariant zijn de groeiverwachtingen wereldwijd hooggespannen. Sinds de introductie van de eerste A3 in 1996 zijn 3,5 miljoen exemplaren verkocht, twintig procent van de totale verkopen van het merk. Audi-importeur Pon ziet ook het potentieel van de compacte sedan wel want Nederlanders weten de huidige vlotter gestileerde modellen geleidelijk aan beter te waarderen. Maar zoals gebruikelijk worden door Pon geen verkoopverwachtingen vrijgegeven.
De nieuwe A3 variant komt uit de Audi-fabriek in de Hongaarse stad Györ en is daarmee de eerste auto die volledig  in deze fabriek wordt gebouwd. De Audi-fabriek begon in 1993 met de productie van motoren en is uitgegroeid tot de grootste motorenfabriek ter wereld. In 1998 werd begonnen met assemblage van de TT. Later volgende ook de A3 cabrio en RS 3 Sportback. Er werken negenduizend mensen.

Twee jaar geleden werd begonnen aan de uitbreiding van de fabriek voor de productie van de A3 Limousine. Begin deze maand werd de meer dan twee miljoen vierkante meter (200 hectare) grote faciliteit officieel geopend door VW-baas Martin Winterkorn, Audi-chef Rupert Stadler en de Hongaarse minister-president Viktor Orban. Met deze uitbreiding worden ruim tweeduizend nieuwe banen gecreëerd. Op jaarbasis is capaciteit 124 duizend exemplaren. De nieuwe variant zal ook gebouwd gaan worden in Mexico en China, waar Audi rond de jaarwisseling een nieuwe fabriek zal openen in Foshan met capaciteit voor honderdduizend exemplaren.

De A3 Limousine wordt geleverd vanaf september, maar kan inmiddels worden besteld. De 1.4 TFSI met 125 pk is voorlopig het voordeligste model met een vanafprijs van 28,5 duizend euro. De leaseprijs van de A3 Limousine bedraagt 435 euro voor full operational lease, 10.000 km/jaar en 60 maanden. Van 31 mei tot 8 juni presenteerde  Audi de A3 Limousine tijdens een preview. Daar kwamen meer dan duizend geïnteresserden op af. Woordvoerder Per Peschar van Pon zegt niet precies te weten hoeveel auto’s aan Nederland zullen worden toegewezen maar houdt het op ’tussen vier- en vijfhonderd’. De mix A3 zal naar verwachting bestaan uit zestien procent Sportbacks, 25-30 procent Limousines en de rest driedeurs.