De basis vormt de hatchback, die vervolgens is volgehangen met alle mogelijke opties in de vorm van het John Cooper Works Chili-pakket en het Wired-pakket. Mini-woordvoerder Carolijn Goes: "Dit is een hele dikke versie. Meer kan je er echt niet op bestellen." Zo is de Cooper S uitgerust met onder meer Recaro sportstoelen, Harman Kardon audio, 17-inch LM Cross Spoke wielen, de JCW body kit, sportknop, lichtpakket inclusief Xenon lampen, witte knipperlichten, mistlampen vóór, automatische airco, regen- en lichtsensor, dynamische tranctiecontrole, navigatie, Connected, USB telefoon en spraaksturing. De bijzonder Cooper S is uitgerust met een elektrisch glazen schuif/kanteldak en de interieurpanelen zijn uitgevoerd in zwarte pianolak. De naam van de bijzondere Mini is nog niet bekend, wel dat hij vanaf juli tijdelijk leverbaar is voor 34.495 euro.
Het afgelopen weekend werd 50 jaar Cooper S uitbundig gevierd op de korte omloop van het circuit van Brands Hatch met allerlei activiteiten in de paddock en tal van races met standaard, klassieke, opgevoerde en bijzondere Coopertjes. Ook werd de tiende race verreden voor de British Mini Challenge. Dankzij de volle velden en het zeer gemotiveerde publiek werd dit een bijzondere happening.
Nadat de Mini in 1959 zijn debuut maakte, had John Cooper al snel in de gaten dat de kleine auto groot potentieel had als sportwagen. Samen met Sir Issigonis, de bedenker van Mini, ontwikkelde hij een snelle versie, de Cooper S, die in 1963 zijn debuut maakte. Eerder bracht Mini in ons land de Holland Street uit, een speciale variant ter gelegenheid van het tekenen van het contract met VDL voor de Mini-productie in Born. Deze versie is volgens Carolijn Goes een groot succes. Geheel in lijn met de filosofie van moeder BMW AG worden over dit model geen verkoopcijfers gemeld.