Het nieuwe vlaggenschip arriveert op 20 juli bij de dealers maar vorige week konden geïnteresseerde Nederlandse klanten hem al bekijken – en bestellen. Dat laatste is dan ook gebeurd, al kan woordvoerder Huub Dubbelman niet zeggen om hoeveel pre-orders het gaat. Maar wereldwijd zijn het er al twintigduizend, aldus Mercedes tijdens de eerste testritten in de buurt van Toronto. Voor een programma van anderhalve dag voor de eerste rij-impressies en talrijke demonstraties van de diverse innovaties haalt Mercedes deze maand 750 journalisten naar Canada. Dat is niet zo vreemd wanneer je weet dat Noord-Amerika, dus ook Canada, nog steeds de belangrijkste markt is voor de luxe klasse en dat in Canada enorm veel geld wordt geïnvesteerd door Chinezen die in hun eigen land ook een grote interesse voor luxe limo’s hebben. Mercedes-Benz gaat met de topversie van de S niet alleen de leegte opvullen na het verdwijnen van Maybach maar men gaat ook de concurrentie aan met de Rolls-Royce Phantom.

Met behulp van een simulator is er een levensechte kennismaking met het uitgebreide nachtzichtsysteem en met de kruispuntassistent waarbij een op het kruispunt afrijdende auto wordt herkend. Op een speciaal aangelegde strook asfalt laat een S-Klasse het Magic Body Control (optioneel) zien hoe verkeersdrempels als het ware worden weggetoverd.

De S-Klasse is de eerste auto ter wereld waarin geen enkel gloeilampje zit: hij is uitgerust met enkel leds, zo’n vijfhonderd in totaal. Dat gebruik van leds maakt het mogelijk om een andere wereldprimeur toe te passen: zelfdimmende remlichten die bij stilstand dimmen naar een oogvriendelijker niveau. Alle varianten hebben standaard het continu werkende adaptieve demping,  een vernieuwde versie van Airmatic luchtvering, en zijwindstabilisatie. Daarmee wordt een hoge mate van comfort gerealiseerd. Interieur van de nieuwe S  is smaakvol uitgevoerd en de afwerking met een combinatie van leer, hout en gesatineerde aluminium details is zoals je in de topklasse mag verwachten.

De nieuwe Mercede-Benz S-Klasse is leverbaar als S 350 BlueTec, S 400 Hybrid en S 500. Alle varianten beschikken over de beste efficiency in hun klasse en een tot twintig procent lager brandstofverbruik dan de huidige modellen. De S500 plug-in hybride variant, met een verbruik van minder dan 4 l/100 km en een CO2-emissie van minder dan 75 gram, wordt in de loop van 2014 verwacht en de AMG-versies in het laatste kwartaal van volgend jaar. De prijzen beginnen bij 95 mille. De verlengde versies kosten tussen drie- en zesduizend euro meer. (HHemmes)