Mini geeft visie op design nieuwe generatie

Mini heeft donderdag een indruk gegeven van de designfilosofie voor de nieuwe generatie modellen waarvan de eerste versie, de hatchback, nog dit jaar zal worden onthuld.

De ontwerpers onder leiding van Anders Warming, de ontwerpchef van Mini, hebben zich toegelegd op een nieuwe styling met inachtneming van de specifieke designdetails van het merk. Hoewel de Mini Vision, zoals het studiemodel in de computertekeningen wordt genoemd, niet het definitieve nieuwe ontwerp is, is er een aantal details dat we binnenkort op de nieuwe Mini’s kunnen verwachten.

De hoogste designbaas van BMW Group, Adrian van Hooydonk, zei erover: "De lijnen worden aangescherpt. Hoewel we met een klein model gemakkelijker een goede CO2-emissie halen, is in dat licht ook bij Mini de aerodynamica belangrijk en dus verder geoptimaliseerd." Hij zei dat de nieuwe Mini meteen als zodanig herkenbaar zal zijn, maar dat je – ook in je achteruitkijkspiegel – ook meteen kunt zien dat het om de nieuwe generatie gaat. "De karakteristieke proporties en typische Mini-design details zijn nu doorontwikkeld."

De volgende generatie Mini staat op het nieuwe BMW-platform dat ook voor de 1-serie gaat worden gebruikt. Het eerste model (hatchback) is volgens Van Hooydonk  "zeer dicht bij productie en zal nog dit jaar onthuld worden." Onze suggestie dat dit gebeurt in november op de autoshow van Los Angeles, wilde hij bevestigen noch ontkennen. Aangezien de IAA in Frankfurt in het teken zal staan van de BMW i3 en i8 (dicht bij productie) en de nieuwe M-modellen, zal de nieuwe Mini daar zeker niet staan. We gokken dus op Los Angeles.

Het is te verwachten dat de Mini een nieuwe grille en een luchtinlaat-met-bobbel op de motorkap krijgt, evenals luchtinlaten aan de zijkanten van de bumper (misschien alleen op de Cooper-varianten). De flanken krijgen een duidelijke knik boven de dorpels en de wielkasten worden meer geprononceerd. Dat laatste geldt ook voor de spoiler op de Cooper (S)-modellen. Verder zullen we koplampen zien met een rand met led-dagverlichting. De behuizing van de achterlichten wordt vierkanter met duidelijk zichtbare ronde lampen, al blijft het verticale karakter behouden. Ook het interieur is nieuw ontworpen met behoud van het originele design. "Voor de bestuurder relevante informatie wordt in het dashboard boven het stuur zichtbaar in ronde klokken met analoge meters." (HHemmes)

 

Mini geeft visie op design nieuwe generatie - Automobielmanagement.nl

Mini geeft visie op design nieuwe generatie

Mini heeft donderdag een indruk gegeven van de designfilosofie voor de nieuwe generatie modellen waarvan de eerste versie, de hatchback, nog dit jaar zal worden onthuld.

De ontwerpers onder leiding van Anders Warming, de ontwerpchef van Mini, hebben zich toegelegd op een nieuwe styling met inachtneming van de specifieke designdetails van het merk. Hoewel de Mini Vision, zoals het studiemodel in de computertekeningen wordt genoemd, niet het definitieve nieuwe ontwerp is, is er een aantal details dat we binnenkort op de nieuwe Mini’s kunnen verwachten.

De hoogste designbaas van BMW Group, Adrian van Hooydonk, zei erover: "De lijnen worden aangescherpt. Hoewel we met een klein model gemakkelijker een goede CO2-emissie halen, is in dat licht ook bij Mini de aerodynamica belangrijk en dus verder geoptimaliseerd." Hij zei dat de nieuwe Mini meteen als zodanig herkenbaar zal zijn, maar dat je – ook in je achteruitkijkspiegel – ook meteen kunt zien dat het om de nieuwe generatie gaat. "De karakteristieke proporties en typische Mini-design details zijn nu doorontwikkeld."

De volgende generatie Mini staat op het nieuwe BMW-platform dat ook voor de 1-serie gaat worden gebruikt. Het eerste model (hatchback) is volgens Van Hooydonk  "zeer dicht bij productie en zal nog dit jaar onthuld worden." Onze suggestie dat dit gebeurt in november op de autoshow van Los Angeles, wilde hij bevestigen noch ontkennen. Aangezien de IAA in Frankfurt in het teken zal staan van de BMW i3 en i8 (dicht bij productie) en de nieuwe M-modellen, zal de nieuwe Mini daar zeker niet staan. We gokken dus op Los Angeles.

Het is te verwachten dat de Mini een nieuwe grille en een luchtinlaat-met-bobbel op de motorkap krijgt, evenals luchtinlaten aan de zijkanten van de bumper (misschien alleen op de Cooper-varianten). De flanken krijgen een duidelijke knik boven de dorpels en de wielkasten worden meer geprononceerd. Dat laatste geldt ook voor de spoiler op de Cooper (S)-modellen. Verder zullen we koplampen zien met een rand met led-dagverlichting. De behuizing van de achterlichten wordt vierkanter met duidelijk zichtbare ronde lampen, al blijft het verticale karakter behouden. Ook het interieur is nieuw ontworpen met behoud van het originele design. "Voor de bestuurder relevante informatie wordt in het dashboard boven het stuur zichtbaar in ronde klokken met analoge meters." (HHemmes)