Ondanks dat de Phaeton zich met moeite liet verkopen, mag een dergelijk topmodel in het Volkswagen-gamma niet ontbreken, volgens topman Martin Winterkorn. "Een merk dat zo groot is als Volkswagen heeft een prestigieuze auto in het topsegment nodig. We hebben gezien wat met een merk gebeurt wanneer zo’n auto ontbreekt." Winterkorn doelt daarmee op het verval van Opel, dat al in 1977 de stekker uit de Admiral/Diplomat haalde, in 1994 de Senator uit het gamma en begin deze eeuw de Omega saneerde. Die kaalslag houdt gelijke tred met het verlies van marktaandeel van Opel. Volkswagen is trouwens om dezelfde reden in de Verenigde Staten in de problemen gekomen. Daar werd de Phaeton in 2009 uit het gamma gehaald, met als gevolg dat de afzet van de Jetta en de Passat nu onder druk staat.

Door de Amerikanen de primeur te gunnen voor de nieuwe Phaeton wil Winterkorn op deze belangrijke afzetmarkt revanche nemen. De tweede generatie van de topsedan deelt veel techniek met de Audi A8 en de Bentley Flying Spur. Voor het eerst wordt de Phaeton ook in hybride uitvoering leverbaar, al gaat het hierbij nog niet om een stekkerhybride. Dat er na elf jaar alsnog een opvolger voor het geesteskind van de toenmalige topman Ferdinand Piëch komt, is niet alleen te danken aan de visie van Winterkorn.

Zonder willige Chinese consumenten had hij namelijk kunnen praten als Brugman. Die hebben de limousine, toen die in de herfst van zijn carrière was beland, feitelijk gered door ‘massaal’ met bestellingen te komen. Momenteel gaat het gros van de in Dresden gebouwde exemplaren naar dit Aziatische land. Bovendien zorgt de Chinese afzet ervoor dat de Phaeton acht jaar na zijn marktintroductie een productierecord wist te bereiken. Indrukwekkend, maar het zou nog imposanter zijn geweest als het vlaggenschip zijn oorspronkelijke verkoopdoelstelling gehaald zou hebben.

Die was namelijk twee keer zo hoog dan de in 2010 gerealiseerde afzet. Om de nieuwe editie betere verkoopkansen te geven, kiest Volkswagen voor een iets lagere positionering. Samen met fors lagere emissiewaarden leidt dit tot een veel ‘volkser’ instaptarief: Autointernationaal.nl rekent op circa tachtigduizend euro voor het basismodel. Ter vergelijking: de huidige Phaeton moet minimaal 103 mille opbrengen. (bron: autointernationaal)