Spyker jaagt met B6 Venator op Amerikaanse klant (fotogalerij/filmpje)

Een kat heeft naar men zegt 9 levens, maar vlak Spyker niet uit. Deze autobouwer is nog steeds niet aan het eind van zijn Latijn, zo blijkt uit de presentatie van een nieuwe conceptstudie: de B6 Venator Spyder.

Het is de bedoeling dat de dakloze variant van de afgelopen maart op de autosalon van Genève onthulde B6 Venator Coupé in de loop van 2016 in de verkoop gaat. Spyker maakt zelfs al een richtprijs bekend, namelijk 185.000 euro. De Coupé versie moet eind 2014/begin 2015 in de showrooms arriveren.

Vooralsnog is de B6 Venator Spyder, net als de Coupé overigens, nog een concept. De techniek van het model is echter al grotendeel in kannen en kruiken, want de 4,35 meter lange nieuwe Spyker is namelijk weinig anders dan een Artega GT met een andere jurkje. Dit betekent dat een dwars midscheeps achterin geplaatste Volkswagen V6 benzinemotor voor de aandrijving zorgt. Een turbo jaagt het vermogen op tot 375 pk.

Dankzij het gebruik van veel aluminium (chassis) en carbon (carrosserie) is de B6 Venator Spyder ondanks extra verstevigingen (vanwege het ontbreken van een dak) relatief licht. De weegschaal wijst niet meer dan 1.400 kilogram aan. De wielbasis meet 2,5 meter en het vermogen wordt via een 6-trapsautomaat naar de achterwielen gestuurd. Spyker meldt een gewichtsverdeling van 42 procent op de voorwielen en 58 procent op de achteras; niet echt ideaal maar de B6 is naar eigen zeggen geen concurrent voor hardcore sportwagens. Het model is vooral bedoelt als speeltje en om te flaneren. Met de Spyder uitvoering wil Spyker vooral klanten in de Verenigde Staten trekken. Daar worden open auto’s beter verkocht dan modellen met een vast dak.

Het leer binnenin de B6 Venator (Latijns voor ‘jager’) is afkomstig uit Lichtenvoorde. Dit bekledingmateriaal zien we ook terug rondom de motorkap, maar of we het leer daar ook gaan aantreffen op het productiemodel valt te betwijfelen. Met ‘Venator’ refereert Spyker aan haar activiteiten in de Eerste Wereldoorlog. Nederlandse vliegtuigen werden tijdens die oorlog ‘jagers’ genoemd. En aangezien Spyker vroeger naast auto’s toen ook vliegtuigen voor de Duitsers produceerde, is die link snel gelegd. Andere hints naar het verleden zijn de letters in de grille. Die zijn identiek aan die van het Spyker logo uit 1903.

Hoewel Sypker er financieel nog altijd zeer beroerd voorstaat, gaat topman Victor Muller als een Don Quichotte tegen beter weten in door. De op de flanken en uitlaatpijpen van de B6 Venator Spyder geplaatste tekst "Nulla tenaci invia est via" (Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar) bevestigt dat Spyker niet zomaar opgeeft.

Bron: Autointernationaal

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

De ene concept car is nog niet geintroduceerd of een nieuwe concept car wordt alweer aangekondigd. Tja, VM gelooft blijkbaar nog in zijn eigen sprookjes….. Hij kan beter de strips van Michel Vaillant lezen in plaats van beleggers / aandeelhouders zand in de ogen strooien.

Geplaatst door: Steven op

er kon zeker niet een goed passend jasje(pak) vanaf wat een aanfluiting

Geplaatst door: jan op
Spyker jaagt met B6 Venator op Amerikaanse klant (fotogalerij/filmpje) - Automobielmanagement.nl

Spyker jaagt met B6 Venator op Amerikaanse klant (fotogalerij/filmpje)

Een kat heeft naar men zegt 9 levens, maar vlak Spyker niet uit. Deze autobouwer is nog steeds niet aan het eind van zijn Latijn, zo blijkt uit de presentatie van een nieuwe conceptstudie: de B6 Venator Spyder.

Het is de bedoeling dat de dakloze variant van de afgelopen maart op de autosalon van Genève onthulde B6 Venator Coupé in de loop van 2016 in de verkoop gaat. Spyker maakt zelfs al een richtprijs bekend, namelijk 185.000 euro. De Coupé versie moet eind 2014/begin 2015 in de showrooms arriveren.

Vooralsnog is de B6 Venator Spyder, net als de Coupé overigens, nog een concept. De techniek van het model is echter al grotendeel in kannen en kruiken, want de 4,35 meter lange nieuwe Spyker is namelijk weinig anders dan een Artega GT met een andere jurkje. Dit betekent dat een dwars midscheeps achterin geplaatste Volkswagen V6 benzinemotor voor de aandrijving zorgt. Een turbo jaagt het vermogen op tot 375 pk.

Dankzij het gebruik van veel aluminium (chassis) en carbon (carrosserie) is de B6 Venator Spyder ondanks extra verstevigingen (vanwege het ontbreken van een dak) relatief licht. De weegschaal wijst niet meer dan 1.400 kilogram aan. De wielbasis meet 2,5 meter en het vermogen wordt via een 6-trapsautomaat naar de achterwielen gestuurd. Spyker meldt een gewichtsverdeling van 42 procent op de voorwielen en 58 procent op de achteras; niet echt ideaal maar de B6 is naar eigen zeggen geen concurrent voor hardcore sportwagens. Het model is vooral bedoelt als speeltje en om te flaneren. Met de Spyder uitvoering wil Spyker vooral klanten in de Verenigde Staten trekken. Daar worden open auto’s beter verkocht dan modellen met een vast dak.

Het leer binnenin de B6 Venator (Latijns voor ‘jager’) is afkomstig uit Lichtenvoorde. Dit bekledingmateriaal zien we ook terug rondom de motorkap, maar of we het leer daar ook gaan aantreffen op het productiemodel valt te betwijfelen. Met ‘Venator’ refereert Spyker aan haar activiteiten in de Eerste Wereldoorlog. Nederlandse vliegtuigen werden tijdens die oorlog ‘jagers’ genoemd. En aangezien Spyker vroeger naast auto’s toen ook vliegtuigen voor de Duitsers produceerde, is die link snel gelegd. Andere hints naar het verleden zijn de letters in de grille. Die zijn identiek aan die van het Spyker logo uit 1903.

Hoewel Sypker er financieel nog altijd zeer beroerd voorstaat, gaat topman Victor Muller als een Don Quichotte tegen beter weten in door. De op de flanken en uitlaatpijpen van de B6 Venator Spyder geplaatste tekst "Nulla tenaci invia est via" (Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar) bevestigt dat Spyker niet zomaar opgeeft.

Bron: Autointernationaal

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

De ene concept car is nog niet geintroduceerd of een nieuwe concept car wordt alweer aangekondigd. Tja, VM gelooft blijkbaar nog in zijn eigen sprookjes….. Hij kan beter de strips van Michel Vaillant lezen in plaats van beleggers / aandeelhouders zand in de ogen strooien.

Geplaatst door: Steven op

er kon zeker niet een goed passend jasje(pak) vanaf wat een aanfluiting

Geplaatst door: jan op