14 procent bijtelling voor Mercedes S 500

Mercedes-Benz heeft meer details bekendgemaakt over de S 500 plug-in hybrid: de stekkerhybride uitvoering met 333 pk sterke 3.0-V6 turbomotor op benzine als basisunit. Met een gemiddeld verbruik van 3,0 liter per 100 km is dit vlaggenschip van de Duitsers de zuinigste Benz die er te koop is.

 

De S 500 plug-in hybrid debuteert tijdens de IAA en komt in 2014 op de markt. Het is de eerste stekkerhybride van Mercedes-Benz die in aanmerking komt voor een bijtelling van 14 procent. Het lithium-ion accupakket van de elektromotor (109 pk) is ook geschikt voor snelladen. De batterijenset kan tien keer zoveel energie opslaan als de bestaande hybride versies van de S-Klasse. Aan prestaties geen gebrek in deze Mercedes-Benz: er kan in 5,5 seconden naar 100 km/u worden gesprint en de topsnelheid bedraagt een begrensde 250 km/u. In volelektrische modus kan er een afstand van zo’n 30 kilometer worden afgelegd.

Het gaspedaal geeft met een weerstand aan de bestuurder door wanneer de verbrandingsmotor moet bijschakelen (om de gewenste prestaties te kunnen leveren). Op die manier helpt de techniek je zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Ook kijkt de boordcomputer via de navigatie alvast mee welke route de techniek te wachten staat – hij spiekt zo’n 8 kilometer vooruit. Wanneer je remt, wordt er uiteraard remenergie teruggewonnen. Mercedes-Benz is het naar eigen zeggen gelukt om de overgang van de rem via de generator naar de schijfremmen naadloos te laten verlopen.

Behalve de volledige elektrische modus (E-mode) zijn er drie andere aandrijfstanden. In Hybrid werken beide motoren samen voor de aandrijving. Daarnaast is er E-Save, waarbij alleen de brandstofmotor wordt gebruikt. De accu blijft dan vol voor een later moment, bijvoorbeeld als de snelweg wordt verlaten en men de bebouwde kom binnenrijdt. Derde aandrijfstand is Charge, waarbij de batterij wordt opgeladen tijdens het rijden. Door de emissievrije kilometers en het efficiënte samenspel van beide motoren verbruikt deze S 500 PHEV gemiddeld slechts 3,0 liter benzine per 100 km, ergo een CO2-uitstoot van 69 gram per kilometer. Volgens de huidige belastingregels komt de stekkerhybride daarmee in aanmerking voor een bijtelling van 14 procent.

De S500 Plug-in Hybrid is de derde hybride binnen het S-klasse gamma. Hij zal naast de S 300 BlueTec Hybrid (een dieselhybride die niet via het stopcontact oplaadbaar is) en de ‘gewone’ S 400 Hybrid (idem, maar dan met een benzinemotor als basisunit) worden aangeboden. Prijs van de S 500 plug-in nog niet bekend. (bron: autointernationaal)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

14 procent bijtelling voor Mercedes S 500 - Automobielmanagement.nl

14 procent bijtelling voor Mercedes S 500

Mercedes-Benz heeft meer details bekendgemaakt over de S 500 plug-in hybrid: de stekkerhybride uitvoering met 333 pk sterke 3.0-V6 turbomotor op benzine als basisunit. Met een gemiddeld verbruik van 3,0 liter per 100 km is dit vlaggenschip van de Duitsers de zuinigste Benz die er te koop is.

 

De S 500 plug-in hybrid debuteert tijdens de IAA en komt in 2014 op de markt. Het is de eerste stekkerhybride van Mercedes-Benz die in aanmerking komt voor een bijtelling van 14 procent. Het lithium-ion accupakket van de elektromotor (109 pk) is ook geschikt voor snelladen. De batterijenset kan tien keer zoveel energie opslaan als de bestaande hybride versies van de S-Klasse. Aan prestaties geen gebrek in deze Mercedes-Benz: er kan in 5,5 seconden naar 100 km/u worden gesprint en de topsnelheid bedraagt een begrensde 250 km/u. In volelektrische modus kan er een afstand van zo’n 30 kilometer worden afgelegd.

Het gaspedaal geeft met een weerstand aan de bestuurder door wanneer de verbrandingsmotor moet bijschakelen (om de gewenste prestaties te kunnen leveren). Op die manier helpt de techniek je zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Ook kijkt de boordcomputer via de navigatie alvast mee welke route de techniek te wachten staat – hij spiekt zo’n 8 kilometer vooruit. Wanneer je remt, wordt er uiteraard remenergie teruggewonnen. Mercedes-Benz is het naar eigen zeggen gelukt om de overgang van de rem via de generator naar de schijfremmen naadloos te laten verlopen.

Behalve de volledige elektrische modus (E-mode) zijn er drie andere aandrijfstanden. In Hybrid werken beide motoren samen voor de aandrijving. Daarnaast is er E-Save, waarbij alleen de brandstofmotor wordt gebruikt. De accu blijft dan vol voor een later moment, bijvoorbeeld als de snelweg wordt verlaten en men de bebouwde kom binnenrijdt. Derde aandrijfstand is Charge, waarbij de batterij wordt opgeladen tijdens het rijden. Door de emissievrije kilometers en het efficiënte samenspel van beide motoren verbruikt deze S 500 PHEV gemiddeld slechts 3,0 liter benzine per 100 km, ergo een CO2-uitstoot van 69 gram per kilometer. Volgens de huidige belastingregels komt de stekkerhybride daarmee in aanmerking voor een bijtelling van 14 procent.

De S500 Plug-in Hybrid is de derde hybride binnen het S-klasse gamma. Hij zal naast de S 300 BlueTec Hybrid (een dieselhybride die niet via het stopcontact oplaadbaar is) en de ‘gewone’ S 400 Hybrid (idem, maar dan met een benzinemotor als basisunit) worden aangeboden. Prijs van de S 500 plug-in nog niet bekend. (bron: autointernationaal)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding