Meer detail over aandrijving Toyota Yaris Hybrid-R

De conceptauto Toyota Yaris Hybrid-R combineert een 1.6 global race engine met twee krachtige elektromotoren, waarmee intelligente vierwielaandrijving mogelijk is. Cumulatief levert de aandrijflijn 308 kW/420 pk.

De voorwielen van de Hybrid-R worden aangedreven door een direct ingespoten, 220 kW/300 pk sterke 1.6 viercilinder turbomotor. Deze is ontwikkeld door Toyota Motorsport GmbH (TMG) volgens de regels van de Internationale Automobiel Federatie (FIA) als zogenoemde Global Race Engine, voor gebruik in diverse takken van autosport. De achterwielen zijn elk uitgerust met een 44 kW/60 pk sterke elektromotor. De twee elektromotoren dienen als generator tijdens remmen en ondersteunen de benzinemotor tijdens accelereren.

De energie die wordt teruggewonnen tijdens het remmen wordt opgeslagen in een supercondensator. Vergeleken met een standaard NiMh-hybridebatterij heeft de supercondensator een hogere vermogensdichtheid en een snellere op- en ontlaadsnelheid. Dat sluit perfect aan op de vereisten voor gebruik in de autosport, waar korte en onmiddellijke acceleraties noodzakelijk zijn. De hoeveelheid afgegeven vermogen hangt echter af van de tijdsduur waarvoor energie gevraagd wordt. Voor gebruik op de weg laat de supercondensator de teruggewonnen energie gedurende acceleraties van maximaal 10 seconden los. Het totale vermogen van de twee elektromotoren wordt dan teruggebracht tot 29 kW/40 pk. In circuitmodus leveren de elektromotoren in de achterwielen een gecombineerd maximumvermogen van 88 kW (120 pk) gedurende maximaal 5 seconden per keer, als gevolg van de hogere frequentie van remmen en accelereren tijdens het rijden op een circuit. Een derde elektromotor met een vermogen van 44 kW/60 pk (geplaatst tussen motor en sequentiële zesversnellingstransmissie) fungeert als generator in twee gevallen: tijdens vertraging om de supercondensator te voeden en tijdens het accelereren om direct vermogen aan de achterste elektromotoren te leveren. Dit laatste zal alleen gebeuren wanneer het motorvermogen en het koppel te groot zijn voor de grip van de voorbanden op de weg. De generator gedraagt zich als een geavanceerd tractiecontrolesysteem. Hij brengt het koppel als elektrische energie over naar de achterwielen om de acceleratie en de rijeigenschappen te verbeteren in plaats van simpelweg het motorvermogen te beperken.

De elektromotoren in de achterwielen (één per wiel) kunnen de rijeigenschappen van de Yaris Hybrid-R sterk beïnvloeden. Vooral in bochten, door het verdelen van het koppel over de achterwielen. Elke motor kan onafhankelijk worden gebruikt als generator of motor. Afhankelijk van de lengte van de bocht kan het systeem meer koppel naar het buitenste achterwiel sturen zodat hogere bochtsnelheden haalbaar zijn. Ook kan in snelle bochten meer remkracht naar het binnenste achterwiel gestuurd worden en het is mogelijk dat het systeem het ene wiel afremt en het andere versnelt in langzame bochten. De Yaris-R volgt hiermee optimaal de ingestuurde lijn, waarbij geen over- of onderstuur optreedt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Meer detail over aandrijving Toyota Yaris Hybrid-R - Automobielmanagement.nl

Meer detail over aandrijving Toyota Yaris Hybrid-R

De conceptauto Toyota Yaris Hybrid-R combineert een 1.6 global race engine met twee krachtige elektromotoren, waarmee intelligente vierwielaandrijving mogelijk is. Cumulatief levert de aandrijflijn 308 kW/420 pk.

De voorwielen van de Hybrid-R worden aangedreven door een direct ingespoten, 220 kW/300 pk sterke 1.6 viercilinder turbomotor. Deze is ontwikkeld door Toyota Motorsport GmbH (TMG) volgens de regels van de Internationale Automobiel Federatie (FIA) als zogenoemde Global Race Engine, voor gebruik in diverse takken van autosport. De achterwielen zijn elk uitgerust met een 44 kW/60 pk sterke elektromotor. De twee elektromotoren dienen als generator tijdens remmen en ondersteunen de benzinemotor tijdens accelereren.

De energie die wordt teruggewonnen tijdens het remmen wordt opgeslagen in een supercondensator. Vergeleken met een standaard NiMh-hybridebatterij heeft de supercondensator een hogere vermogensdichtheid en een snellere op- en ontlaadsnelheid. Dat sluit perfect aan op de vereisten voor gebruik in de autosport, waar korte en onmiddellijke acceleraties noodzakelijk zijn. De hoeveelheid afgegeven vermogen hangt echter af van de tijdsduur waarvoor energie gevraagd wordt. Voor gebruik op de weg laat de supercondensator de teruggewonnen energie gedurende acceleraties van maximaal 10 seconden los. Het totale vermogen van de twee elektromotoren wordt dan teruggebracht tot 29 kW/40 pk. In circuitmodus leveren de elektromotoren in de achterwielen een gecombineerd maximumvermogen van 88 kW (120 pk) gedurende maximaal 5 seconden per keer, als gevolg van de hogere frequentie van remmen en accelereren tijdens het rijden op een circuit. Een derde elektromotor met een vermogen van 44 kW/60 pk (geplaatst tussen motor en sequentiële zesversnellingstransmissie) fungeert als generator in twee gevallen: tijdens vertraging om de supercondensator te voeden en tijdens het accelereren om direct vermogen aan de achterste elektromotoren te leveren. Dit laatste zal alleen gebeuren wanneer het motorvermogen en het koppel te groot zijn voor de grip van de voorbanden op de weg. De generator gedraagt zich als een geavanceerd tractiecontrolesysteem. Hij brengt het koppel als elektrische energie over naar de achterwielen om de acceleratie en de rijeigenschappen te verbeteren in plaats van simpelweg het motorvermogen te beperken.

De elektromotoren in de achterwielen (één per wiel) kunnen de rijeigenschappen van de Yaris Hybrid-R sterk beïnvloeden. Vooral in bochten, door het verdelen van het koppel over de achterwielen. Elke motor kan onafhankelijk worden gebruikt als generator of motor. Afhankelijk van de lengte van de bocht kan het systeem meer koppel naar het buitenste achterwiel sturen zodat hogere bochtsnelheden haalbaar zijn. Ook kan in snelle bochten meer remkracht naar het binnenste achterwiel gestuurd worden en het is mogelijk dat het systeem het ene wiel afremt en het andere versnelt in langzame bochten. De Yaris-R volgt hiermee optimaal de ingestuurde lijn, waarbij geen over- of onderstuur optreedt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding