Met nieuwe X5 gaat BMW voor behoud toppositie

De eerste rij-impressies met de derde generatie van de BMW X5 tonen aan dat BMW er alles aan gelegen is om zijn toppositie in het segment van de luxe suv’s te behouden.

De X5 werd geïntroduceerd in 1999 als sport activity vehicle (sav) en was daarmee de pionier van de nieuwe klasse. Overigens niet zonder succes, want de X5 is niet alleen segmentleider maar zorgt bovendien voor eenderde van de verkopen van BMW wereldwijd en is daarmee na de 3-Serie het bestverkochte model.
Tot nog toe zijn er van de beide generaties X5 zo’n 1,3 miljoen exemplaren verkocht. Zelfs nadat ruim een jaar geleden duidelijk was dat de nieuwe versie in het najaar van 2013 zou verschijnen, is de grote BMW populair gebleven. In 2012 noteerde BMW zelfs een 3,5 procent stijging van de verkoop. Met de derde generatie, die op de bodemplaat na compleet is vernieuwd, moet de leidende positie behouden kunnen blijven, ondanks dat de concurrentie inmiddels prominent aanwezig is in het segment. Een beter comfort, zonder concessies te doen aan de rijdynamiek, een luxueuzer interieur en kwalitatief betere materialen zijn de speerpunten waarop BMW’s ontwikkelingsafdeling zich bij de X5 heeft toegelegd.
Met een eleganter design, een iets toegenomen lengte en breedte en een lagere hoogte ziet de nieuwe X5 er minder robuust, eerder ‘luchtiger’ uit. De nieren zijn breder en verder uit elkaar geplaatst, terwijl de lange motorkap en kleine dakspoiler de lange lijnen aan de zijkant accentueren. Het ruime interieur biedt plaats aan de derde zitrij, maar als niet voor die optie wordt gekozen, is er 30 liter meer bagageruimte beschikbaar dan in het vorige model. De Air Blades, de ‘luchtsleuven’ achter de wielkasten hebben we al op enkele concept cars gezien en debuteren nu op X5 in een productiemodel.
De eerste rijtests hebben al aangetoond dat de nieuwe X5 uitstekend overweg kan met een sportief ingestelde bestuurder zonder aan comfort in te boeten. Alle modellen hebben een completere uitrusting dan in het huidige model, terwijl er een groot aantal opties beschikbaar is, evenals een grote keuze uit veiligheids- en connectiviteitsmogelijkheden.

Een volledig zelfstandig inparkeersysteem komt tegen het einde van dit jaar beschikbaar.

De nieuwe X5 wordt op16 november bij de dealers verwacht. Dan zijn leverbaar de xDrive 30d,  xDrive 50i en xDrive M50d met vanafprijzen van respectievelijk 79.900 en 115.000 en 115.500 euro. Later volgen de sDrive 25d en xDrive 25d, met een vanafprijs van respectievelijk 68.200 en 71.600 euro en de xDrive 40d en xDrive 35i, met prijzen vanaf 86.900 en 75.900 euro. (HHemmes)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Wordt tijd dat de kwaliteit van materialen verbeterd wordt.
De materialen in en om de X5-en verouderen namelijk wel erg snel.

Geplaatst door: jop op
Met nieuwe X5 gaat BMW voor behoud toppositie - Automobielmanagement.nl

Met nieuwe X5 gaat BMW voor behoud toppositie

De eerste rij-impressies met de derde generatie van de BMW X5 tonen aan dat BMW er alles aan gelegen is om zijn toppositie in het segment van de luxe suv’s te behouden.

De X5 werd geïntroduceerd in 1999 als sport activity vehicle (sav) en was daarmee de pionier van de nieuwe klasse. Overigens niet zonder succes, want de X5 is niet alleen segmentleider maar zorgt bovendien voor eenderde van de verkopen van BMW wereldwijd en is daarmee na de 3-Serie het bestverkochte model.
Tot nog toe zijn er van de beide generaties X5 zo’n 1,3 miljoen exemplaren verkocht. Zelfs nadat ruim een jaar geleden duidelijk was dat de nieuwe versie in het najaar van 2013 zou verschijnen, is de grote BMW populair gebleven. In 2012 noteerde BMW zelfs een 3,5 procent stijging van de verkoop. Met de derde generatie, die op de bodemplaat na compleet is vernieuwd, moet de leidende positie behouden kunnen blijven, ondanks dat de concurrentie inmiddels prominent aanwezig is in het segment. Een beter comfort, zonder concessies te doen aan de rijdynamiek, een luxueuzer interieur en kwalitatief betere materialen zijn de speerpunten waarop BMW’s ontwikkelingsafdeling zich bij de X5 heeft toegelegd.
Met een eleganter design, een iets toegenomen lengte en breedte en een lagere hoogte ziet de nieuwe X5 er minder robuust, eerder ‘luchtiger’ uit. De nieren zijn breder en verder uit elkaar geplaatst, terwijl de lange motorkap en kleine dakspoiler de lange lijnen aan de zijkant accentueren. Het ruime interieur biedt plaats aan de derde zitrij, maar als niet voor die optie wordt gekozen, is er 30 liter meer bagageruimte beschikbaar dan in het vorige model. De Air Blades, de ‘luchtsleuven’ achter de wielkasten hebben we al op enkele concept cars gezien en debuteren nu op X5 in een productiemodel.
De eerste rijtests hebben al aangetoond dat de nieuwe X5 uitstekend overweg kan met een sportief ingestelde bestuurder zonder aan comfort in te boeten. Alle modellen hebben een completere uitrusting dan in het huidige model, terwijl er een groot aantal opties beschikbaar is, evenals een grote keuze uit veiligheids- en connectiviteitsmogelijkheden.

Een volledig zelfstandig inparkeersysteem komt tegen het einde van dit jaar beschikbaar.

De nieuwe X5 wordt op16 november bij de dealers verwacht. Dan zijn leverbaar de xDrive 30d,  xDrive 50i en xDrive M50d met vanafprijzen van respectievelijk 79.900 en 115.000 en 115.500 euro. Later volgen de sDrive 25d en xDrive 25d, met een vanafprijs van respectievelijk 68.200 en 71.600 euro en de xDrive 40d en xDrive 35i, met prijzen vanaf 86.900 en 75.900 euro. (HHemmes)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Wordt tijd dat de kwaliteit van materialen verbeterd wordt.
De materialen in en om de X5-en verouderen namelijk wel erg snel.

Geplaatst door: jop op