Met de ‘3’ heeft het merk laten zien een zeer crashveilige sedan te kunnen ontwerpen (het model werd door EuroNCAP beloond met 5 botssterren). Van de genoemde ‘3’ zal ook een stationwagon uitvoering en liftback annex cross-over variant verschijnen, maar daarmee houdt de expansiedrift niet op. Er zit namelijk ook een forse limousine en een MPV in de pijplijn. Het laatste model biedt plaats aan 7 personen.

De tweede lichting auto’s zal getekend worden door voormalig Mini ontwerper Gert Hildebrand. Er zal gebruik worden gemaakt van hetzelfde, modulaire platform van de ‘3’, maar dan wel met een andere wielbasis, een hogere stoel/stuuropstelling en een aangepaste afstand tot de voorwielen. Bij de ‘3’ kent het onderstel een wielbasis van 2,69 meter maar dat kan ook 5 centimeter meer worden (om een Golf concurrent te creëren) of opgerekt worden tot 2,82 meter. Met de laatste maatvoering kan de sedan van Qoros in één adem genoemd worden met de Ford Mondeo en de Peugeot 508. Daarnaast zijn natuurlijk nog veel meer variaties mogelijk zoals een compacte cross-over (als alternatief voor de Opel Mokka) en de reeds genoemde 7-persoons MPV (die het de Volkswagen Sharan lastig moet gaan maken.

De ‘3’ is leverbaar met een 1,6 liter benzinemotor, al dan niet met turbo. Voor de grote sedan zal een groter blok nodig zijn, maar daar wordt aan gewerkt. Daarnaast kunnen we rekenen op een dieselunit en een hybride aandrijflijn à la Peugeot, waarbij de achterwielen apart worden aangedreven door een elektromotor.

Bron: Autointernationaal