In detail: de nieuwe Mini (fotogalerij)

Mini heeft zijn nieuwe hatchback klaar. De derde evolutie van het origineel uit 1959 (de eerste herinterpretatie stamt uit 2001) kenmerkt zich door een voorzichtig geëvolueerd uiterlijk, iets grotere afmetingen en 3 cilinder motoren.

Doordat het design niet wezenlijk is veranderd, is de nieuwe editie zeer goed herkenbaar als Mini. Meer nog dan bijvoorbeeld bij de Volkswagen Golf het geval is, is de karakteristieke styling het handelsmerk van de Brit. Dat betekent dat de proporties niet wezenlijk veranderd zijn.

De derde generatie van de ‘nieuwe Mini’ onderscheidt zich wel door een meer prominente, hexagonale grille en met chroom omlijste LED koplampen (LED achterlichtunits zijn optioneel). Verder wordt de hatchback voortaan ook met 5 portieren leverbaar. De officiële presentatie van die carrosserievariant ligt echter nog in het verschiet.

Het nieuwe model is in alle richtingen weer iets gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Zo is hij 98 millimeter langer, nam zijn breedte met 44 millimeter toe en is hij 7 millimeter hoger. De grotere maatvoering (de wielbasis nam met 23 millimeter toe tot 2,5 meter) moet voor meer bewegingvrijheid voor de inzittenden zorgen, en dus voor extra comfort. De kofferbak begint nu eindelijk serieuze proporties aan te nemen: in plaats van een lachwekkende 160 liter kan er nu voor 211 liter aan spullen worden meegenomen. Ter vergelijking: de Audi A1, zijn belangrijkste concurrent, biedt een laadvolume van 270 liter.

Zodra het interieur wordt bekeken, dan valt direct op dat de gigantische kilometerteller in de middenconsole samen met de toerenteller verplaatst is naar een ergonomisch meer verantwoorde plek, namelijk prominent achter het stuurwiel. Dat het dashboard desondanks een hoog ‘Mini gehalte’ heeft, komt doordat de centrale klok nu dienst doet als behuizing als multifunctioneel scherm voor het infotainment systeem.

Deze voorziening biedt een scala aan innovatieve functies. Op het maximaal 8,8 inch grote scherm kan niet alleen informatie van het navigatiesysteem worden weergegeven, maar ook telefoonfuncties, verschillende auto-instellingen en entertainment diensten. Het beeldscherm dient ook als basis voor het Connected in-car systeem waarmee de bestuurder de beschikking krijgt over real-time verkeersinformatie, allerhande internetfuncties en de bekende social media. Eveneens nieuw zijn head-up display, actieve cruise controle (dat werkt met behulp van camera’s) en een parkeerassistent met achteruitrijdcamera.

Ook kan de nieuwe Mini waarschuwen voor voetgangers en ongelukken. Andere veiligheidsverhogende wijzigingen biedt het model in de vorm van meer airbags, driepuntsgordels met krachtsbegrenzers (vóór) en een actieve motorkap om de pijn te verzachten indien een voetganger ondanks het waarschuwingssysteem tóch door de Mini bestuurder wordt geschept.

Waar de vorige Mini als One en Cooper nog een samen met PSA ontwikkelde, atmosferische 1,6 liter 4 cilinder onder de kap had (met 75, 98 of 122 pk), daar wordt de nieuwe editie op pad gestuurd met een geblazen 3-pits 1.5. Het blok levert in de Cooper 136 pk, maar veel groter is het koppelverschil: 220 Nm (230 Nm in overboost) versus 160 Nm. De Mini heeft hierdoor voortaan nog maar 7,8 seconden nodig om 100 km/u aan te kunnen tikken (voorheen 9,1 tellen) en zijn topsnelheid stijgt van 203 km/u naar 210 km/u. Tegelijkertijd daalt het gemiddelde verbruik van 5,4 liter benzine naar 4,5 liter per 100 kilometer (105 gram CO2/km).

De Cooper D uitvoering kreeg ook een 3 cilinder motor, eveneens met een longinhoud van 1,5 liter. Dankzij een dubbele turbo levert dit blok 116 pk/270 Nm (4 pk meer dan in de oude 1,6 liter 4 cilinder dieselversie beschikbaar was; het maximum koppel is identiek) en de sprinttijd naar 100 km/u wordt verkort van 9,7 naar 9,2 seconden. Met een gemiddeld verbruik van 3,5 liter per 100 kilometer is het dieseltje ook nog eens zuiniger, want de oude Cooper D verstookte gemiddeld 3,8 liter. De CO2-uitstoot daalt tot 92 gram/km.

Wie geen zin heeft in een 3 cilinder motor, is aangewezen op de Cooper S. Die promoveert qua motorinhoud geheel tegen de tijdgeest in van 1,6 naar 2,0 liter. Het vermogen stijgt minder sterk, namelijk van 184 pk naar 192 pk. Ook het koppelverschil is geen voorpaginanieuws: 280 Nm (300 Nm met overboost) in plaats van 260 Nm. Sprinten naar 100 km/u duurt slechts 6,8 seconden (was 7,0 tellen) en de topsnelheid stijgt met 7 km/u tot 235 km/u. De Cooper S consumeert per 100 kilometer 5,7 liter benzine, hetgeen een CO2-uitstoot van 133 gram /km betekent. Van de oude editie zijn deze waarden 5,8 liter en 136 gram. We zijn hier voor het gemak even van de meest optimale cijfers uitgegaan; naarmate er grotere wielen zijn gemonteerd, wordt het verbruik iets slechter.

Op alle motoruitvoeringen van de nieuwe Mini is een handgeschakelde 6-bak standaard. Een automatische transmissie met evenveel verzetten staat op de optielijst. De transmissies zijn nieuw, met als gevolg dat zowel de handbak uitvoering van de Mini als de automaatversie lichter en beter schakelen. Het lagere gewicht van de transmissie zorgt ook deels voor het lagere brandstofverbruik. All4 vierwielaandrijving volgt in de loopt van 2014, evenals een nog sportievere John Cooper Works (JCW) versie. In voorwiel aangedreven uitvoering is de 3,82 x 1,73 x 1,41 meter grote Mini (Cooper S: 3,85 meter) als gevolg van de forsere maatvoering overigens 10 kilo zwaarder geworden.

Voor de nieuwe Mini heeft moederbedrijf BMW het onderstel geheel herzien. Verschillende aanpassingen aan de demping en het toepassen van moderne aluminium onderdelen moeten volgens de ontwerpers zorgdragen voor een comfortabeler rijgedrag zonder dat het ‘kart gevoel’ zou zijn verdwenen. Een veelgehoorde klacht was namelijk het wel erg straffe en daarmee tijdens lange ritten vermoeiende weggedrag. Dat zou nu verleden tijd moeten zijn.

De bestuurder profiteert verder van een verbeterde elektrische stuurbekrachtiging, Dynamic Stability Control, Dynamic Traction Control en een Electronic Differential Lock. Dankzij de lichtere, nieuwe voorwielophanging rijdt de Mini volgens de Britten een klasse beter dan voorheen. Het merk introduceert verder nieuwe Driving Modes, waarmee de bestuurder kan wisselen tussen brandstofbesparing en sportief rijden. De 3 modi zijn MID (standaard), Green en Sport. De gekozen modus beïnvloedt de gaspedaalrespons, het geluid, de interieurverlichting, de schakelkarakteristieken en de werkwijze van de dempers. Uiteraard dient voor een aantal van de hiervoor genoemde items te worden bijbetaald.

De nieuwe Mini wordt op 20 november op de Tokyo Motor Show aan het grote publiek gepresenteerd en enkele uren later volgt zijn onthulling op de autotentoonstelling van Los Angeles. In het voorjaar arriveert de nieuwe hatchback bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend.

Bron: Autointernationaal 

 

In detail: de nieuwe Mini (fotogalerij) - Automobielmanagement.nl

In detail: de nieuwe Mini (fotogalerij)

Mini heeft zijn nieuwe hatchback klaar. De derde evolutie van het origineel uit 1959 (de eerste herinterpretatie stamt uit 2001) kenmerkt zich door een voorzichtig geëvolueerd uiterlijk, iets grotere afmetingen en 3 cilinder motoren.

Doordat het design niet wezenlijk is veranderd, is de nieuwe editie zeer goed herkenbaar als Mini. Meer nog dan bijvoorbeeld bij de Volkswagen Golf het geval is, is de karakteristieke styling het handelsmerk van de Brit. Dat betekent dat de proporties niet wezenlijk veranderd zijn.

De derde generatie van de ‘nieuwe Mini’ onderscheidt zich wel door een meer prominente, hexagonale grille en met chroom omlijste LED koplampen (LED achterlichtunits zijn optioneel). Verder wordt de hatchback voortaan ook met 5 portieren leverbaar. De officiële presentatie van die carrosserievariant ligt echter nog in het verschiet.

Het nieuwe model is in alle richtingen weer iets gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Zo is hij 98 millimeter langer, nam zijn breedte met 44 millimeter toe en is hij 7 millimeter hoger. De grotere maatvoering (de wielbasis nam met 23 millimeter toe tot 2,5 meter) moet voor meer bewegingvrijheid voor de inzittenden zorgen, en dus voor extra comfort. De kofferbak begint nu eindelijk serieuze proporties aan te nemen: in plaats van een lachwekkende 160 liter kan er nu voor 211 liter aan spullen worden meegenomen. Ter vergelijking: de Audi A1, zijn belangrijkste concurrent, biedt een laadvolume van 270 liter.

Zodra het interieur wordt bekeken, dan valt direct op dat de gigantische kilometerteller in de middenconsole samen met de toerenteller verplaatst is naar een ergonomisch meer verantwoorde plek, namelijk prominent achter het stuurwiel. Dat het dashboard desondanks een hoog ‘Mini gehalte’ heeft, komt doordat de centrale klok nu dienst doet als behuizing als multifunctioneel scherm voor het infotainment systeem.

Deze voorziening biedt een scala aan innovatieve functies. Op het maximaal 8,8 inch grote scherm kan niet alleen informatie van het navigatiesysteem worden weergegeven, maar ook telefoonfuncties, verschillende auto-instellingen en entertainment diensten. Het beeldscherm dient ook als basis voor het Connected in-car systeem waarmee de bestuurder de beschikking krijgt over real-time verkeersinformatie, allerhande internetfuncties en de bekende social media. Eveneens nieuw zijn head-up display, actieve cruise controle (dat werkt met behulp van camera’s) en een parkeerassistent met achteruitrijdcamera.

Ook kan de nieuwe Mini waarschuwen voor voetgangers en ongelukken. Andere veiligheidsverhogende wijzigingen biedt het model in de vorm van meer airbags, driepuntsgordels met krachtsbegrenzers (vóór) en een actieve motorkap om de pijn te verzachten indien een voetganger ondanks het waarschuwingssysteem tóch door de Mini bestuurder wordt geschept.

Waar de vorige Mini als One en Cooper nog een samen met PSA ontwikkelde, atmosferische 1,6 liter 4 cilinder onder de kap had (met 75, 98 of 122 pk), daar wordt de nieuwe editie op pad gestuurd met een geblazen 3-pits 1.5. Het blok levert in de Cooper 136 pk, maar veel groter is het koppelverschil: 220 Nm (230 Nm in overboost) versus 160 Nm. De Mini heeft hierdoor voortaan nog maar 7,8 seconden nodig om 100 km/u aan te kunnen tikken (voorheen 9,1 tellen) en zijn topsnelheid stijgt van 203 km/u naar 210 km/u. Tegelijkertijd daalt het gemiddelde verbruik van 5,4 liter benzine naar 4,5 liter per 100 kilometer (105 gram CO2/km).

De Cooper D uitvoering kreeg ook een 3 cilinder motor, eveneens met een longinhoud van 1,5 liter. Dankzij een dubbele turbo levert dit blok 116 pk/270 Nm (4 pk meer dan in de oude 1,6 liter 4 cilinder dieselversie beschikbaar was; het maximum koppel is identiek) en de sprinttijd naar 100 km/u wordt verkort van 9,7 naar 9,2 seconden. Met een gemiddeld verbruik van 3,5 liter per 100 kilometer is het dieseltje ook nog eens zuiniger, want de oude Cooper D verstookte gemiddeld 3,8 liter. De CO2-uitstoot daalt tot 92 gram/km.

Wie geen zin heeft in een 3 cilinder motor, is aangewezen op de Cooper S. Die promoveert qua motorinhoud geheel tegen de tijdgeest in van 1,6 naar 2,0 liter. Het vermogen stijgt minder sterk, namelijk van 184 pk naar 192 pk. Ook het koppelverschil is geen voorpaginanieuws: 280 Nm (300 Nm met overboost) in plaats van 260 Nm. Sprinten naar 100 km/u duurt slechts 6,8 seconden (was 7,0 tellen) en de topsnelheid stijgt met 7 km/u tot 235 km/u. De Cooper S consumeert per 100 kilometer 5,7 liter benzine, hetgeen een CO2-uitstoot van 133 gram /km betekent. Van de oude editie zijn deze waarden 5,8 liter en 136 gram. We zijn hier voor het gemak even van de meest optimale cijfers uitgegaan; naarmate er grotere wielen zijn gemonteerd, wordt het verbruik iets slechter.

Op alle motoruitvoeringen van de nieuwe Mini is een handgeschakelde 6-bak standaard. Een automatische transmissie met evenveel verzetten staat op de optielijst. De transmissies zijn nieuw, met als gevolg dat zowel de handbak uitvoering van de Mini als de automaatversie lichter en beter schakelen. Het lagere gewicht van de transmissie zorgt ook deels voor het lagere brandstofverbruik. All4 vierwielaandrijving volgt in de loopt van 2014, evenals een nog sportievere John Cooper Works (JCW) versie. In voorwiel aangedreven uitvoering is de 3,82 x 1,73 x 1,41 meter grote Mini (Cooper S: 3,85 meter) als gevolg van de forsere maatvoering overigens 10 kilo zwaarder geworden.

Voor de nieuwe Mini heeft moederbedrijf BMW het onderstel geheel herzien. Verschillende aanpassingen aan de demping en het toepassen van moderne aluminium onderdelen moeten volgens de ontwerpers zorgdragen voor een comfortabeler rijgedrag zonder dat het ‘kart gevoel’ zou zijn verdwenen. Een veelgehoorde klacht was namelijk het wel erg straffe en daarmee tijdens lange ritten vermoeiende weggedrag. Dat zou nu verleden tijd moeten zijn.

De bestuurder profiteert verder van een verbeterde elektrische stuurbekrachtiging, Dynamic Stability Control, Dynamic Traction Control en een Electronic Differential Lock. Dankzij de lichtere, nieuwe voorwielophanging rijdt de Mini volgens de Britten een klasse beter dan voorheen. Het merk introduceert verder nieuwe Driving Modes, waarmee de bestuurder kan wisselen tussen brandstofbesparing en sportief rijden. De 3 modi zijn MID (standaard), Green en Sport. De gekozen modus beïnvloedt de gaspedaalrespons, het geluid, de interieurverlichting, de schakelkarakteristieken en de werkwijze van de dempers. Uiteraard dient voor een aantal van de hiervoor genoemde items te worden bijbetaald.

De nieuwe Mini wordt op 20 november op de Tokyo Motor Show aan het grote publiek gepresenteerd en enkele uren later volgt zijn onthulling op de autotentoonstelling van Los Angeles. In het voorjaar arriveert de nieuwe hatchback bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend.

Bron: Autointernationaal