Afgelopen juni werd voor het eerst op de autosnelweg tussen München en Ingolstadt een demonstratie op de openbare weg gehouden. Toen konden journalisten vanaf de passagiersstoel ondervinden hoe het prototype (een 5-Serie) zelfstandig en veilig in het verkeer kon rijden. In Las Vegas werd opnieuw getoond dat het nu mogelijk is om de auto zo snel mogelijk de ideale lijnen van een circuit te laten rijden. Een 6-Serie en een M 235i reden

een slalom en – sterker nog – toonden aan dat ze in een kletsnat gespoten bocht kunnen tegensturen en zo zelfs in een ideale drift de bocht kunnen nemen. Bij een andere demonstratie met de elektrische i3 op een baan van de Las Vegas Speedway, lieten de BMW-technici zien dat compleet autonoom inparkeren nu een fluitje van een cent is. Wie op zoek gaat naar een parkeerplaats, laat eerst via een knop aan de auto weten dat hij een inparkeeractie moet gaan uitvoeren. Nadat een open plaats voorbij is gereden en de auto is gestopt, volgt de instructie op de monitor: schakel in achteruit, laat de rem los en haal de handen van het stuur. De auto parkeert dan vervolgens volledig zelfstandig langs de stoeprand.

Dankzij deze assistentiesystemen komt volledig autonoom rijden met rasse schreden naderbij. BMW denkt dat het rond 2020 haalbaar is en ziet grote voordelen op het gebied van een grotere veiligheid en minder tijdverlies, dus minder geagiteerde bestuurders op de wegen.