De Tata Nano werd in 2009 gelanceerd en moest een mobiliteitsrevolutie ontketenen in India. Maar het goedkope wagentje kon die hoge verwachtingen niet inlossen. De lage prijs bleek op de Indiase markt eerder een handicap in plaats van een voordeel. Indiërs zien auto’s (net als wij in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw) als een symbool van stijgende welvaart. De doelgroep van de Nano wilde daarom niet met het budgetvehikel van Tata geassocieerd worden maar kocht liever een tweedehands Maruti (Suzuki). Daarmee kan je kennelijk beter de schijn ophouden dat het goed met je gaat. Een dergelijke ontwikkeling hebben we ook in Europa gezien. Modellen als de Goggomobil, Lloyd en Vespa 400 waren weliswaar prijstechnisch in het voordeel maar als het puntje bij paaltje kwam, had de consument liever een occasion van Volkswagen of Citroën.
In december vorig jaar werden er nog maar 554 exemplaren van de Nano verkocht, oftewel driekwart minder dan eind 2012. Bij de lancering werd nog uitgegaan van een jaarafzet van vier- tot vijfhonderdduizend exemplaren. Ook werd Europese marktintroductie aangekondigd, maar het liep even anders. De nieuwe versie van de Nano wordt aangeboden voor een prijs van 236 duizend roepie (ongeveer 2.800 euro). Het oorspronkelijke model kostte 150 duizend roepie (1.800 euro). Met de Twist-uitvoering richt Tata zich op jonge autoconsumenten. Om het model een jeugdige uitstraling te geven, is hij voorzien van vier luidsprekers en een bluetooth verbinding. Ongeveer 45 procent van de Nano-rijders is tussen 18 en 34 jaar oud. Dat is de enige opsteker voor Tata, want ook in India geldt: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. (bron: Autointernationaal.nl)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding